pāvesta franciska vēstījums
2017. gada LIELAJĀ gavēnĪ
Dārgie
brāļi un māsas,
Lielais
gavēnis ir jauns sākums, ceļš, kas ved uz drošu mērķi – augšāmcelšanās
Lieldienām, Kristus uzvaru pār nāvi. Un šis laiks mums vienmēr ir uzstājīgs
pamudinājums atgriezties: kristietis ir aicināts atgriezties pie Dieva „no visas sirds” (Jl 2, 12), lai
nesamierinātos ar remdenu dzīvi, bet augtu draudzībā ar Kungu. Jēzus ir
uzticamais draugs, kurš mūs nekad nepamet, jo pat tad, kad grēkojam, Viņš
pacietīgi gaida mūsu atgriešanos pie Viņa un ar šo gaidīšanu apliecina savu vēlmi
dāvāt piedošanu (sal. Sv. Mises homīlija, 2016. gada 8. jūnijs).
Lielais
gavēnis ir piemērots laiks, lai padziļinātu savu garīgo dzīvi, izmantojot tos
svētos līdzekļus, ko mums sniedz Baznīca: gavēni, lūgšanu un žēlsirdības
darbus. Tā visa pamatā ir Dieva Vārds, ko šajā laikā esam aicināti neatlaidīgāk
klausīties un pārdomāt. Šeit es gribētu īpaši pievērsties līdzībai par
bagātnieku un nabaga Lācaru (sal. Lk 16, 19-31). Ļausim, lai mūs
iedvesmo šī tik ļoti nozīmīgā lappuse, kas mums sniedz atslēgu saprast kā
rīkoties, lai sasniegtu īstu laimi un mūžīgo dzīvi, un kas mudina mūs uz
vaļsirdīgu atgriešanos.
1. Otrs
cilvēks ir dāvana
Līdzība
sākas ar to, ka mēs tiekam iepazīstināti ar stāsta diviem galvenajiem varoņiem,
tomēr nabags tiek aprakstīts detalizētākā veidā. Viņš atrodas bezcerīgā
situācijā un viņam nav spēka no tās iziet. Viņš atrodas pie bagātnieka durvīm
un ēd drupačas, kas krīt no viņa galda. Viņa miesa ir klāta vātīm, ko laiza
suņi (sal. Lk 16, 20-21). Tātad tā ir drūma aina, kur cilvēks ir noniecināts
un pazemots.
Zinot,
ka nabagu sauc Lācars, epizode šķiet esam vēl dramatiskāka, jo šis vārds
saistās ar apsolījumiem. Tā burtiskā nozīme ir “Dievs palīdz”.
Līdz ar to šis tēls nav anonīms. Tam ir ļoti konkrēti vaibsti. Viņš tiek
aprakstīts kā indivīds ar savu dzīves vēsturi. Pat ja bagātnieka acīs viņš ir
it kā neredzams, mums viņš liekas pazīstams un gandrīz vai ļoti tuvs.
Viņš
iegūst sejas vaibstus un kā tāds kļūst dāvana, neizmērojama bagātība, gribēta,
mīlēta būtne, kuru Dievs piemin, neskatoties uz to, ka konkrētā situācija, kādā
viņš atrodas, cilvēciski ir ļoti nožēlojama (sal. 2016. gada 8. janvāra
homīlija).
Lācars
mums atklāj, ka otrs cilvēks ir dāvana. Ieturēt taisnīgu attieksmi pret
citām personām nozīmē ar pateicību atzīt viņu vērtību. No tā izriet, ka
bagātnieka durvju priekšā esošā nabaga klātbūtne ir nevis šķērslis, kas mums
traucē, bet pamudinājums atgriezties un izmainīt dzīvi. Pirmā lieta, uz ko mūs
aicina šī līdzība, ir savas sirds durvju atvēršana otram, jo katrs cilvēks – vai
tas būtu mūsu kaimiņš vai nabags, kuru nepazīstam – ir dāvana. Lielais
gavēnis ir labvēlīgs laiks, lai mēs atvērtu savas durvis tiem, kuri ir trūkumā,
un saskatītu viņos Kristus vaigu. Katrs no mums sastop viņus savā ceļā. Katra
dzīvā būtne, ko mēs satiekam, ir dāvana, un tā ir pelnījusi pieņemšanu, cieņu,
mīlestību. Dieva Vārds palīdz mums atvērt acis, lai pieņemtu dzīvību un to
mīlētu – sevišķi tad, kad tā ir vāja. Taču, lai varētu to izdarīt, jāņem
nopietni vērā arī to, ko Evaņģēlijs mums atklāj par bagātnieku.
2. Grēks
padara mūs aklus
Līdzībā
ļoti spilgti tiek parādītas pretrunas, kādās atrodas bagātnieks (sal. 16, 19).
Pretstatā nabaga Lācaram, šim tēlam nemaz nav vārda. Viņš vienkārši tiek saukts
par “bagātnieku”. Viņa pārpilnību varam redzēt, paskatoties uz viņa apģērbu,
kas ir pārspīlēti izsmalcināts. Patiesi, purpurs bija ļoti dārgs. Tas bija
vērtīgāks par sudrabu vai zeltu. Līdz ar to tas bija paredzēts dievišķām būtnēm
(sal. Jer 10, 9) un ķēniņiem (sal. Ties 8, 26). Smalkais linu
audekls piešķīra gandrīz sakrālu raksturu. Vārdu sakot, šī vīra bagātība bija
pārspīlēta – arī tāpēc, ka tā tika izrādīta katru dienu. Tā bija ierasta
parādība. „Viņš lepni dzīroja ik dienas” (Lk
16, 19). Viņā dramatiskā veidā parādās grēka samaitātība, kas atklājās trīs
sekojošos veidos: naudas mīlestība, tukša izrādīšanās un lepnība (sal.
2013. gada 20. septembra homīlija).
Saskaņā
ar svētā Pāvila mācību, „visu ļaunumu sakne ir
naudas mīlestība” (1 Tim 6, 10). Tas ir galvenais samaitātības iemesls
un greizsirdību, strīdu un aizdomu cēlonis. Nauda var ņemt pār mums varu un
tādējādi kļūt par despotisku elku (sal. Apustuliskais pamudinājums Evangelii
Gaudium, nr. 55.). Tā vietā, lai nauda mums kalpotu laba darīšanai un
solidarizācijai ar citiem, tā var padarīt mūs un visu pasauli par egoistiskas
ideoloģijas vergiem, kur mīlestībai vispār nav vietas un kas kļūst par šķērsli
mieram.
Pēc
tam līdzība mums vēstī, ka alkatība padara bagātnieku lielīgu. Viņš īsteno sevi
šķietamībās, izrādot citiem to, ko viņš var atļauties. Taču šķietamība slēpj
sevī iekšējo tukšumu. Viņa dzīve atrodas ārišķības gūstā. Tā ir ieslodzīta
eksistences virspusējā, īslaicīgā jeb pārejošā dimensijā (sal. turpat, 62).
Šīs
morālās degradācijas zemākais solis ir augstprātība. Bagātnieks ģērbjas kā karalis,
tēlo no sevis dievu, aizmirstot, ka ir parasts mirstīgais. Cilvēks, kuru ir
samaitājusi bagātību mīlestība, redz tikai pats sevi. Tāpēc viņš neredz tos,
kuri ir viņam apkārt. Tātad, piesaistīšanās naudai noved pie zināma akluma:
bagātnieks neredz izsalkušo, vātīm klāto un pazemojumu saliekto nabagu.
Redzot
šo tēlu, saprotam, kāpēc Evaņģēlijs tik skaidri nosoda naudas mīlestību: „Neviens nevar kalpot diviem kungiem; vai nu vienu
tas ienīdīs un otru mīlēs, vai arī vienam izdabās un otru nicinās. Jūs nevarat
kalpot Dievam un mamonam.” (Mt 6, 24)
3.
Vārds ir dāvana
Evaņģēlija
fragments par bagātnieku un nabaga Lācaru palīdz mums labi sagatavoties
tuvojošamies Lieldienām. Pelnu trešdienas liturģija aicina mūs izdzīvot kaut ko
līdzīgu tam, ko pavisam dramatiskā veidā izdzīvo bagātnieks. Priesteris, berot
uz pieres pelnus, atkārto šos vārdus: „Atceries,
ka tu esi puteklis un par putekli paliksi.” Patiesi, nomirst gan bagātais, gan
nabags, un līdzībā aprakstītā galvenā darbība risinās mūžībā. Abi personāži pēkšņi
atklāj, ka „mēs neko neesam ienesuši šajā
pasaulē un neko nevaram arī iznest” (1 Tim 6, 7).
Aizkapa
dzīve paveras arī mūsu skatienam, kur bagātnieks gari diskutē ar Ābrahamu,
saucot to par “tēvu” (Lk 16, 24.27) un pierādot savu piederību Dieva
tautai. Šī iezīme piešķir viņa dzīvei vēl pretrunīgāku nokrāsu, jo līdz šim
viņš neko nerunāja par savām attiecībām ar Dievu. Patiešām, viņa dzīvē Dievam
nebija vietas, jo viņa vienīgais dievs bija viņš pats.
Bagātnieks
atpazīst Lācaru tikai aizkapa dzīves mocībās, un viņš gribētu, lai nabags
atvieglo viņa ciešanas ar lāsi ūdens. Tas, ko viņš prasa, lai izdara Lācars,
līdzinās tam, ko pats būtu varējis izdarīt, bet nekad nedarīja. Tāpēc Ābrahams
viņam paskaidro: „Tu visu labo saņēmi savā
dzīvē tāpat kā Lācars visu slikto; tagad viņš šeit gūst iepriecinājumu, bet tu
ciet mokas.” (Lk 16, 25) Mūžībā tiek atgūta zināma vienlīdzība, un par
dzīvē saņemtajiem ļaunumiem aizgājējs tiek atalgots ar labo.
Līdzība
iegūst daudz plašāku nozīmi un tādējādi sniedz pamācību visiem kristiešiem.
Patiesi, bagātnieks, kura brāļi vēl ir dzīvi, lūdz Ābrahamam, lai viņš sūta
Lācaru viņus pabrīdināt; bet Ābrahams atbild: „Viņiem
ir Mozus un pravieši; lai viņi tiem klausa.” (Lk 16, 29) Un, atbildot bagātnieka
iebildumam, viņš piebilst: „Ja viņi neklausa
Mozu un praviešus, viņi neticēs, pat ja kāds no mirušajiem augšāmceltos.” (Lk
16, 31)
Tādā veidā atklājas
bagātnieka īstā problēma: viņa nelaimes slēpjas tanī, ka viņš neklausās
Dieva Vārdu; tas viņu noveda pie tā, ka viņš pārstāja mīlēt Dievu un, līdz
ar to, sāka nievāt tuvāko. Dieva Vārds ir dzīvs spēks, kas spēj pamudināt
cilvēku sirdis atgriezties un no jauna pievērst viņus Dievam. Ja mēs aizveram
savu sirdi mūs uzrunājošā Dieva dāvanai, tad mēs aizveram savu sirdi arī
brālim, kas ir mūsu dāvana.
Dārgie
brāļi un māsas, Lielais gavēnis ir piemērots laiks tam, lai mēs atjaunotos,
tiekoties ar Kristu, kurš ir dzīvs savā Vārdā, sakramentos un tuvākajā. Kungs, kurš,
četrdesmit dienas pavadot tuksnesī, uzvarēja Kārdinātāja melus, rāda mums, pa
kādu ceļu mums ir jāiet. Lai Svētais Gars ved mūs pa īstas atgriešanās ceļu,
lai tādējādi mēs no jauna atklātu Dieva Vārda dāvanas nozīmi, tiktu šķīstīti no
grēka, kas mūs padara aklus, un kalpotu Kristum, kurš ir klātesošs
trūkumcietējos brāļos. Es iedrošinu visus ticīgos paust šo garīgo atjaunotni,
piedaloties arī Lielā gavēņa iniciatīvās, ko dažādās pasaules malās rīko
daudzas ekleziālās institūcijas, lai veicinātu visas cilvēces satikšanās
kultūru. Lūgsimies viens par otru, lai, esot Kristus uzvaras līdzdalībnieki,
mēs prastu atvērt savas durvis vājajam un nabagam. Tad mēs varēsim pilnībā
izdzīvot Lieldienu prieku un būt par tā lieciniekiem.
Vatikānā, 2016. gada
18. oktobrī, svētā evaņģēlista Lūkasa svētkos
Francisks