Pirmais Adventa
vainags
Ziemassvētkus gaidām gada vistumšākajā
laikā, kad dienas garums sarūk līdz nepilnām septiņām stundām, kad saules stari
ir gari un slīpi un nespēj zemi pietiekami apgaismot. Ļaudis ilgojas pēc
gaismas. Lai arī līdz spožai saulei un garai dienai vēl jāgaida ļoti ilgi,
Adventa laiks var būt Īpaši gaišs, ja šajās nedēļās cilvēks tiecas aizvien
vairāk atvērties Dievam, kurš tiek dēvēts par patieso Gaismu.
Neiztrūkstošs Adventa simbols ir vainags,
kura apļa forma atgādina par nerimtīgo gada ritējumu un par cilvēka mūža gaitu.
Aplis nozīmē pabeigtību un pilnību, kā ari bezgalību, norādot uz dievišķo.
Parasti to veido no mūžzaļajiem augiem, kas liecina par mūžīgo dzīvību. Visbiežāk
vainagā izmanto egļu zarus, jo to galos skujas veido krustam līdzīgu figūru.
Mūsdienās ierasts Adventa vainagu veidot
arī no dažādiem citiem materiāliem vai aizstāt ar izgreznotu svečturi.
Tā kā Advents ilgst četras nedēļas, tajā
ir četras sveces. Arī sveču simbolika ir daudznozīmīga – tās simbolizē eņģeļus,
praviešus, ganus un Betlēmi. Katru Adventa svētdienu tiek iedegts par vienu
sveci vairāk. Šis rituāls palīdz saprast to, ka Dievs cilvēkam atklājas
pamazām, ka Viņa iepazīšana ir bezgalīgs ceļš, kurā vienmēr ir daudz
neapjausta, kurā paveras aizvien jaunas iespējas, un ka vispilnīgākā Dieva
atklāšanās ir Viņa Dēls Jēzus Kristus, kurš nāca pasaulē kā patiess Dievs un
patiess Cilvēks.
Kaut arī Ziemassvētkus cilvēce svin jau
tik sen un Adventa vainags šķiet mums obligāts svētku gaidīšanas laika
atribūts, izrādās, ka tā vēsture nesniedzas senāk par 150 gadiem. 1833. gadā
Vācijas pilsētas Hamburgas pievārtē Hornas ciematā evaņģēliski luteriskās
baznīcas mācītājs Johans Hinrihs Viherns (1808-1881) nodibināja patversmi
bērniem, kuri bija pamesti novārtā savā ģimenē un atstumti sabiedrībā. Tie bija
bāreņi, bērni no nelabvēlīgām ģimenēm, kā arī bērni un jaunieši, kuri bija
pārkāpuši likumu. Kaut arī patversmes nosaukums bija Rauhe Haus – Skarbā māja,
pašaizliedzīgais garīdznieks necentās bērnus bargi pāraudzināt, bet gan
ietekmēt viņu dzīvi ar mīlestību un paša labo piemēru.
J. H. Vihernam izdevās radīt tādus apstākļus un
gaisotni, lai bērni justos kā ģimenē. Vecākajiem bija uzticēts pieskatīt
mazākos, bērni dēvēja cits citu par brāļiem un māsām, un mācītājs pats pavadīja
ļoti daudz laika kopā ar viņiem. Viņš bija apņēmies paveikt galveno – lai bērni
un jaunieši, kļūstot pieauguši, būtu spējīgi patstāvīgi dzīvot un strādāt, kļūt
krietni sabiedrības locekli.
1839. gadā, tuvojoties Ziemassvētku
laikam, Viherns kopā ar saviem audzēkņiem ar egļu zariem izrotāja apaļu, stīpas
veidā darinātu koka svečturi, ievietoja tajā 23 sveces un pakāra to pie
griestiem patversmes lūgšanu zālē. 19 sveces bija sarkanas, norādot uz
Pestītāja ciešanām un izlietajām asinīm grēcinieku dēļ. Tās bija nodomāts iedegt
darbdienās. Četras sveces – tās, kas paredzētas svētdienām, – bija baltas,
norādot uz prieku par Kristus augšāmcelšanos.
No pirmās adventa svētdienas līdz pat
Ziemassvētkiem mācītājs ar bērniem pulcējās lūgšanu telpā un aizdedza katru
dienu par vienu sveci vairāk, tā ka Ziemassvētku priekšvakarā vienlaikus dega
visas divdesmit trīs. Šos vakarus Viherns pavadīja, sarunājoties ar bērniem,
mācot viņiem dziesmas, lasot priekšā un skaidrojot Svētos Rakstus, sasaistot
tajos vēstīto ar audzēkņu dzīvi, tādējādi gatavodams bērnus ne tikai Kristus
dzimšanas svētkiem, bet ari viņu pašu labākai nākotnei.
Pamazām šis svētīgais rituāls kļuva par Hornas draudzes tradīciju un ar laiku ieviesās daudzās ģimenēs visa apkārtnē. 1860. gadā Johans Hinrihs Viherns šo ideju īstenoja Tegelas bāreņu namā Berlīnē, un pamazām Adventa vainaga rotāšanas tradīcija izplatījās un nostiprinājās visā Ziemeļvācijā. Vainags ar četrām svecēm, kādu to esam ieraduši redzēt mūsdienās, pirmoreiz tikai izveidots 1925. gadā kādā Ķelnes katoļu baznīcā, un šobrīd gada nogalē Adventa vainags ir gandrīz katrā mājā visā pasaulē, kur vien svin Ziemassvētkus.