Pelnu trešdiena
- Uzsākot Lielo gavēni, kā ārēju zīmi iekšējai vēlmei mainīties saņemam pelnus, kas simbolizē skumjas, ka esam grēkojuši un atšķīruši sevi no Dieva mīlestības. Taču tie ne tikai simbolizē gandarīšanu un nožēlu, bet arī atgādina, ka Dievs ir dāsns un žēlsirdīgs tiem, kas sauc uz Viņu ar nožēlas pilnu sirdi. Tā ir Viņa žēlsirdība, uz ko norāda Baznīca Gavēņa laikā, aicina saukt pēc tās un to meklēt.
Ja nomira kāda persona, gandarītāja tērpa uzvilkšana norādīja uz dziļi sirdī izjustām skumjām par šī cilvēka zaudējumu. Kad ķēniņš Dāvids sēroja par Saula armijas komandieri Abneru, viņš teica Joābam un visiem ļaudīm, lai tie saplēš savas drānas un apjožas ar maisiem (sal. 2 Sam 3, 31). Kad patriarham Jēkabam dēli paziņoja, ka viņa mīļoto dēlu ir aprijis plēsīgs zvērs (sal. Rad 37, 33), viņš, izrādot savas skumjas, saplēsa savu kreklu un uzvilka gandarītāja maisu (sal. Rad 37, 34). Aprakstot gadījumus, kad kāds bija sirdī satriekts par tuvinieka nāvi, ir minēti gandarītāja maisi, bet ne pelni.
Arī
Jaunajā Derībā Jēzus, minot pilsētas, kas atteicās gandarīt par saviem grēkiem,
norāda uz ieģērbšanos maisos un pelnus: „Ja Tīrā un Sidonā būtu notikuši tie
brīnumi, kas tika darīti pie jums, viņi jau sen maisos un pelnos nožēlotu
grēkus.” (Mt 11, 21)
Šos
simboliskos žestus kā ārēju zīmi izmantoja, lai izteiktu savu iekšējo stāvokli.
Tas darīja redzamu cilvēka sirds pārveidošanos un norādīja uz skumjām, kas nāk
no sirds dziļumiem, un vēlmi gandarīt. Ne jau pats rituāls, kad persona
ietērpās maisā un uzbēra pelnus uz galvas, mudināja Dievu iejaukties kādā
situācijā, bet gan izrādītā pazemība, jo „Kungs uzlūko sirdi” (1 Sam 16,
7). Dieva piedošana, atbildot uz patiesu grēku nožēlu, ir izteikta psalma
vārdos: „Manas vainas Tu pārvērti dejā, tu noņēmi man gandarītāja maisu un
apjozi mani ar prieku.” (Ps 30, 11)
Baznīca turpināja pelnu izmantošanu to pašu simbolisko iemeslu dēļ. Savā darbā “De Paenitentia” Tertuliāns noteica, ka gandarītājam ir jādzīvo bez prieka maisu raupjumā un pelnu netīrībā. Baznīcas vēsturnieks Euzēbijs darbā “Historia Ecclesiastica” piemin kādu no ticības atkritušu cilvēku (apostātu), kurš, tērpies gandarītāja tērpā un pelniem apkaisījies, devās pie pāvesta lūgt piedošanu.
Pelnus izmantoja, lai atzīmētu Gavēņa sākumu – 40 dienu gatavošanos (neieskaitot svētdienas) Lieldienām. Pelnu dienas rituāls minēts jau agrākajos Gregora Sakramentāriju (“Liber sacramentorum”) izdevumos. Tradīcija kaisīt pelnus radās VIII gs. Pāvests Urbans XI gs. to pasludināja par obligātu visā Baznīcā. Kopš tā laika Baznīca izmanto pelnus, lai iezīmētu Lielā gavēņa sākumu.
Baznīcas svētības lūgšana, svētot pelnus, palīdz attīstīt mūsos pazemības un uzupurēšanās garu. Senāk kristieši, kuri bija izdarījuši nāvīgus grēkus, publiski gandarīja. Pelnu trešdienā bīskaps svētīja viņu apģērbus, kas tiem bija jāvalkā 40 gandarīšanas dienas, un kaisīja pār tiem pelnus, kas tika iegūti, sadedzinot iepriekšējā gada Palmu svētdienas procesijā nestos pasvētītos palmu zarus. Pa to laiku, kamēr ticīgie lūdzās septiņus gandarīšanas psalmus (Ps 6, Ps 32, Ps 38, Ps 51, Ps 102, Ps 130, Ps 143), gandarītāji grēku dēļ tika no baznīcas izraidīti līdzīgi kā Ādams, pirmais cilvēks, tika izraidīts no Paradīzes savas nepaklausības dēļ. Viņi nedrīkstēja ienākt baznīcā līdz Lielajai ceturtdienai, kad pēc 40 dienu gandarīšanas un sakramentālas absolūcijas, izlīga ar Dievu.
______________________________________________________________________
Copyright © 2013-2019 Romas katoļu Baznīcas Rēzeknes-Aglonas diecēze