pāvesta franciska vēstījums
"būsim žēlsirdīgi pret mūsu kopīgajām mājām"
Vienībā ar mūsu pareizticīgajiem
brāļiem un māsām, ar citu Baznīcu un kristīgo kopienu atbalstu katoliskā
Baznīca šodien svin “pasaules lūgšanu dienu rūpēs par radību”. Šis pamudinājums
piedāvā “katram ticīgajam un visai kopienai vērtīgu iespēju atjaunot personīgo
attieksmi pret savu aicinājumu rūpēties par radību, izsakot pateicību Dievam
par Viņa brīnišķīgo darbu, ko Viņš ir uzticējis mūsu rūpēm, piesaucot Viņa
palīdzību radības aizsargāšanai un Viņa žēlsirdību par izdarītajiem grēkiem
pret pasauli, kurā dzīvojam”.
Ir ļoti uzmundrinoši, ka rūpes
par mūsu planētas nākotni ir skārušas Baznīcu, kristīgas kopienas un citas
reliģijas. Tik tiešām pēdējos gados daudzas organizācijas un reliģiskās
autoritātes ir uzņēmušās iniciatīvu darīt jūtīgu sabiedrību pret planētas
bezatbildīgo ekspluatāciju. Gribētu šeit minēt patriarhu Bartolomeju un viņa
priekšteci Dimitriju, kas vairāku gadu laikā pastāvīgi sludinājuši pret grēku,
kas bojā radību, pievēršot uzmanību morāles un garīgajai krīzei, kas ir cēlonis
vides piesārņošanai. Atbildot uz pastiprināto uzmanību radības integritātei,
Trešā Eiropas Ekumeniskā asambleja (Sibiu, 2007) ierosināja svinēt “Laiks
Radībai”, kas ilgst 5 nedēļas no 1. septembra (pareizticīgo Baznīca piemin
dievišķo radīšanu) līdz 4. oktobrim (sv. Franciska no Asīzes piemiņas diena
katoliskajā Baznīcā un dažās citās Austrumu tradīcijās). No tā brīža šī
iniciatīva ar pasaules koncila Baznīcu atbalstu ir iedvesmojusi daudzas ekumeniskās
aktivitātes visdažādākajās pasaules daļās. Ir pamats priekam, ka šīs
iniciatīvas, kas virza ekoloģisko taisnīgumu, gādību par nabagiem un atbildīgo
apņemšanos attiecībā pret sabiedrību, palīdz satikt un iepazīt personas,
galvenokārt jauniešus no dažādām reliģiskām pieredzēm. Kristieši un ne ticības
cilvēki un labas gribas cilvēki, mums vajag būt vienotiem žēlsirdības
izrādīšanā pret mūsu kopīgajām mājām – zemi!
Ir pilnībā jāatklāj pasaules vērtība, kurā mēs dzīvojam, kā vietu, kas
ir komūnijas un dalīšanās vieta.
1.
Zeme sauc
Ar šo vēstījumu vēršos kā ar
dialogu pie katras personas, kas dzīvo uz šīs planētas, uzsverot ciešanas, kas
uztrauc nabagus un posta vidi. Dievs mums ir devis krāšņa dārza dāvanu, bet mēs
to padarām par ‘’gruvešu un tuksnešu, un atkritumu vietu’’ (Enc. Laudato si’, 161). Mēs nevaram būt
vienaldzīgi pret bioloģiskās daudzveidības zaudēšanu un ekosistēmas
iznīcināšanu, ko bieži izprovocē mūsu bezatbildīgā un egoistiskā aktivitāte.
‘’Mūsu vainas dēļ tūkstošiem sugu ar savu esamību vairs negodinās Dievu un
nenodos mums savu vēsti. Mums nav tādu tiesību’’ (turpat, 33).
Mūsu planēta turpina sasilt, daļa
no iemesla šai sasilšanai ir cilvēku aktivitāte: 2015. gads tika reģistrēts kā
viskarstākais gads un, iespējams, 2016. gads būs vēl karstāks. Tas izraisa
sausumu, plūdus, ugunsgrēkus un ekstrēmus meteoroloģiskos gadījumus. Šīs
klimatiskās izmaiņas veicina arī migrantu krīzes. Pasaules nabagi, kas nav
atbildīgi par klimatiskajām izmaiņām, ir īpaši neaizsargāti un cieš no šiem
apstākļiem.
Integrāla ekoloģija uzsver
cilvēcisko būtņu vienotību un vienību ar visu radību. Kad mēs darām pāri dabai,
mēs darām pāri pašam cilvēkam. Tajā pašā laikā katrai radībai ir sava iekšēja
vērtība, kurai jābūt respektētai. Ieklausīsimies “zemes un nabagu saucienā” (turpat., 49) un meklēsim iespēju, kā
varam garantēt adekvātu un steidzamu atbildi uz šo saucienu.
2.
…jo esam
grēkojuši
Ar drosmi ekumeniskais patriarhs Bartolomejs ir atkārtoti un
pravietiski uzsvēris mūsu grēkus pret radību: ‘’Cilvēki iznīcina bioloģisko
dažādību, kuru ir radījis Dievs; cilvēki apdraud zemes integritāti un sekmē
klimatiskas izmaiņas, iznīcinot no zemes virsas mežus un mitrājus; cilvēki
piesārņo ūdeņus, zemi un gaisu: tas viss ir grēks.’’ Tik tiešām ‘’pārkāpums
pret dabu ir pārkāpums pret mums pašiem un ir grēks pret Dievu”.
Ņemot vērā to, kas notiek mūsu mājās, Žēlsirdības jubilejā
drīkst no jauna aicināt ticīgos kristiešus ‘’uz dziļu iekšējo atgriešanos’’
(Enc. Laudato si’, 217), kura īpašā veidā ir balstīta gandarīšanā. Šajā
Jubilejas gadā mācīsimies meklēt Dieva žēlsirdību par grēkiem pret radību,
kurus līdz šīm brīdim nespējām atpazīt un atzīt! Veiksim konkrētus soļus
ekoloģiskas atgriešanās ceļā, kura pieprasa skaidru apziņu par atbildību mūsu
pašu priekšā, tuvākā priekšā, radības un Radītāja priekšā (sal. turpat, 10;
229).
3.
Sirdsapziņas
izmeklēšana un nožēla
Tēvam, kurš ir žēlsirdības un labvēlības pilns, kurš gaida
katra sava dēla atgriešanos, varam atzīt visus mūsu grēkus pret radību, pret
nabagiem un pret nākamajām paaudzēm. ‘’Cik lielā mērā esam par iemeslu ekoloģiskajiem piesārņojumiem’’, esam
aicināti ieraudzīt savu vainu, lielu vai mazu, vides iznīcināšanā.
Pēc nopietnas sirdsapziņas
izmeklēšanas un ar tādu nožēlu sirdīs varam izsūdzēt mūsu grēkus pret Radītāju,
pret radību, pret mūsu brāļiem un māsām. “Katoliskās Baznīcas katehisms mums
māca uzlūkot biktskrēslu kā vietu, kurā patiesība mūs dara brīvus caur
tikšanos”. Zinām, ka “Dievs ir lielāks par mūsu grēku”, par visiem grēkiem, tai
skaitā arī pret radību. Tos izsūdzam, jo nožēlojam un vēlamies mainīties. Un
mums palīdzēs to paveikt Dieva žēlsirdīgā žēlastība, kuru saņemam sakramentā.
4.
Mainīt virzienu
Sirdsapziņas izmeklēšana, nožēla
un grēku izsūdzēšana mūsu Tēvam, kurš ir bagāts žēlsirdībā, mūs pietuvina nopietnai vēlmei mainīt dzīvi. Un tam ir
jāparādās konkrētā attieksmē un rīcībā, ar kādu mēs vairāk cienītu radību,
piemēram, daudz pārdomātāk rīkotos ar plastiku un papīru, neizšķiestu ūdeni,
pārtiku un elektroenerģiju, šķirotu atkritumus, rūpētos par citām dzīvām
būtnēm, lietotu publisko transportu un dalītos ar to pašu automašīnu ar citām
personām, un tā tālāk (sal. Enc. Laudato
si’, 211). Mums nav jādomā, ka šis pūles būtu pārāk mazas, lai mainītu
pasauli. Šāda rīcība “sabiedrībai dara labu, kaut bieži to neapzināmies, jo
izraisa labestību, kas tiecas izplatīties, lai gan neredzamā veidā” (turpat, 212), un iedrošina “pravietisku
un kontemplatīvu dzīvesveidu, kurš dod iespēju piedzīvot dziļu prieku bez
apsēstības ar patērēšanu” (turpat,
222).
Tāpat arī vēlmei mainīt dzīvi ir
jābūt arī pasaulē, kurā esam, lai veidotu kultūru un sabiedrību, kuras daļa
esam: patiesībā “rūpes par dabu atbilst dzīvesveidam, kas ietver kopdzīves un
kopības spēju” (turpat, 228). Īstermiņa
mentalitātei un tieksmei pēc tūlītēja finansiālā vai elektorāta guvuma
nevajadzētu dominēt ekonomikā un politikā, sabiedrībā un kultūrā. Turpretī būtu
nekavējoties jāpārorientējas uz kopējo labumu, kurš sevī ietver ilgtspēju un
rūpes par radību.
Konkrēts gadījums ir pasaules Ziemeļu
daļas “ekoloģiskais parāds” Dienvidu daļai (sal. turpat, 51-52). Tā atgriešana pieprasītu uzņemties rūpes par
nabadzīgāko valstu vidi, sniedzot viņiem finanšu resursus un tehnisko atbalstu,
kas viņiem palīdzētu, saskaroties ar klimata pārmaiņu sekām, darboties
ilgtspējīgas attīstības virzienā.
Kopējās mājas aizsardzība
pieprasa pieaugošu politisko vienprātību. Šinī ziņā ir gandarījums par to, ka
2015. gada septembrī pasaules valstis pieņēma ilgtspējīgas attīstības mērķus un
ka 2015. gada decembrī apstiprināja Parīzes vienošanos par klimata pārmaiņām,
kurš ir darbietilpīgs, bet fundamentāls mērķis, lai apturētu globālās
temperatūras paaugstināšanos. Tagad valdībām ir pienākums respektēt pienākumus,
kādus tās uzņēmušās, savukārt uzņēmumiem ir atbildīgi jāveic savi pienākumi, un
pilsoņiem ir jāpieprasa, lai tas tiktu ievērots, un pat vienmēr jālūkojas uz
jauniem, vēl augstākiem mērķiem.
Tātad mainīt virzienu nozīmē
“ļoti uzmanīgi respektēt pirmatnējo bausli sargāt radību no visa ļauna mūsu
pašu, kā arī citu cilvēku labumam”. Nepazaudēt mūsu mērķi no redzes loka mums
var palīdzēt viens jautājums: “Kādu pasauli mēs gribam atstāt tiem, kas dzīvos
pēc mums - bērniem, kuri pašlaik aug?” (Enc. Laudato si’, 160).
5.
Kāds jauns žēlsirdības darbs
„Nekas tik lielā mērā nevieno ar Dievu kā
žēlsirdības akts – gan runājot par žēlsirdību, ar kādu Kungs piedod mums mūsu
grēkus, gan runājot par žēlastību, kuru Viņš mums dod, lai Viņa vārdā mēs
veiktu žēlsirdības darbus”.
Pārfrāzējot sv. Jēkabu, „žēlsirdība bez darbiem ir
mirusi pati sevī. [..] Mūsu globalizētās pasaules pārmaiņu dēļ palielinājušās
dažas materiālas un garīgas nabadzības: tātad ļausim mīlestības fantāzijai
noteikt jaunus darbības veidus. Šādā veidā žēlsirdības ceļš kļūs vienmēr
konkrētāks” .
Kristīgā dzīve ietver tradicionālo žēlsirdības
darbu praktizēšanu miesai un dvēselei. „Parasti par katru žēlsirdības darbu
domājam atsevišķi, kā tie saistās ar kādu darbu: slimnīcas ir slimajiem, galdi
– izsalkušajiem, pajumtes – ceļiniekiem, skolas – tiem, kuriem ir nepieciešama
pamācība, biktskrēsls un garīgā pavadība – tiem, kuriem nepieciešams padoms un
piedošana... Bet, ja tos skatāmies kopā, vēstījums ir, ka žēlsirdības objekts
ir pati cilvēka dzīve visā tās pilnībā” .
Ir saprotams, ka pati cilvēka dzīve visā savā
pilnībā ietver rūpes par kopīgajām mājām. Tātad atļaušos piedāvāt papildinājumu
diviem tradicionālajiem septiņu žēlsirdības darbu sarakstiem, katram
pievienojot rūpes par kopīgajām mājām.
Kā žēlsirdības darbs dvēselei rūpes par kopīgajām
mājām pieprasa „pasaules pateicīgo kontemplāciju” (Enciklika Laudato si’, 214), kura „caur katru
lietu mums ļauj atklāt kādu mācību, ko Dievs vēlas mums paziņot” (turpat, 85). Kā žēlsirdības darbs miesai
rūpes par kopīgajām mājām pieprasa „vienkāršo ikdienas rīcību, kurā pārtrauksim
vardarbības, ekspluatācijas, egoisma loģiku [..], un atklājas katrā darbībā,
kas tiecas veidot labāku pasauli” (turpat,
230-231).
6.
Noslēgumā lūgsimies
Neskatoties uz saviem grēkiem un biedējošiem
izaicinājumiem, kuri ir mums priekšā, nekad nezaudēsim cerību: „Radītājs mūs
neatstāj, savā mīlestībā nekad neatkāpjas atpakaļ, nenožēlo, ka mūs radīja
[..], jo Viņš ir nesaraujami vienots ar mūsu zemi, un Viņa mīlestība mūs
vienmēr vada meklēt jaunus ceļus” (turpat,
13; 245). Sevišķi 1. septembrī, bet tad visu atlikušo gadu lūgsimies:
„Ak, nabadzīgo Dievs,
palīdzi mums atpestīt šīs zemes
atstumtos un aizmirstos,
kuri ir ļoti dārgi Tavās acīs. [..]
Ak, mīlestības Dievs, rādi mums mūsu vietu šai
pasaulē
kā Tavas labvēlības attiecībā uz visām šīs zemes
būtnēm instrumentiem” (turpat, 246).
Ak, žēlsirdības Dievs, dod mums saņemt Tavu
piedošanu
un nest Tavu žēlsirdību visās mūsu kopīgajās
mājās.
Esi slavēts!
Amen.
Vatikānā, 2016. gada 1. septembrī