Pāvesta
Franciska vēstījums
XXIX Pasaules Jauniešu Dienās 2014
„Svētīgi garā nabadzīgie, jo viņiem pieder
debesu valstība” (Mt 5,3)
Dārgie
jaunieši,
cik
spilgti maņā atmiņā ir iespiedusies mūsu tikšanās XXIII Pasaules
Jauniešu Dienu
laikā Riodežaneiro: ticības un brāliskuma lielie svētki. Brīnišķīgie
Brazīlijas
ļaudis mūs sagaidīja ar atplestām rokām, gluži kā Kristus-Pestītāja
statuja, kas no Korkovado kalna noraugās lejup uz Kopakabanas pludmales
varenajiem
plašumiem. Šeit jūras krastā Jēzus vēlreiz atkārtoja savu aicinājumu
katram no
mums kļūt par viņa misionārajiem mācekļiem. Vai mēs šo aicinājumu
uztversim kā
vissvarīgāko lietu savās dzīvēs un sniegsim šo dāvanu citiem; tiem,
kuri ir
tuvu un tālu, līdz pat ģeogrāfiski un eksistencionāli attāliem mūsdienu pasaules
nostūriem.
Nākamā
pietura mūsu starpkontinentālajā jauniešu ceļojumā būs 2016. gadā Krakovā. Lai
iezīmētu mūsu ceļojumu, nākamos trīs gadus es vēlētos kopā ar jums pārdomāt evaņģēliskās
Svētības, ko lasām svētā Mateja Evaņģēlijā (5, 1 – 12). Šajā gadā gadā sāksim
pārdomāt pirmo Svētību: „Svētīgi garā nabadzīgie, jo viņiem pieder debesu
valstība” (Mt 5, 3); 2015. gadā es
iesaku pārdomāt: „Svētīgi sirdsšķīstie, jo viņi Dievu redzēs” (Mt 5, 8); un noslēgumā, 2016. gadā, mūsu
tēma būs: „Svētīgi žēlsirdīgie, jo viņi iemantos žēlsirdību”(Mt 5, 7).
1. Svētību revolucionārais spēks
Svētību lasīšana un pārdomāšana mums vienmēr ir priekpilns ieguvums! Jēzus
tās pasludināja savā pirmajā lielajā sprediķī Galilejas jūras krastā. Bija
sapulcējies ļoti liels pūlis, un Jēzus devās augšup kalnā, lai mācītu savus
apustuļus, tāpēc tas ir pazīstams kā „kalna sprediķis”. Bībelē kalns tiek
uzskatīts kā vieta, kur Dievs sevi atklāj. Jēzus, sprediķodams kalnā, atklāj sevi
kā dievišķu skolotāju, kā jauno Mozu. Ko viņš mums saka? Viņš rāda mums dzīves
ceļu; ceļu, ko viņš pats ir gājis, drīzāk, kurš ir viņš pats, un viņš iesaka to kā ceļu uz patieso laimi. Visā savā dzīvē, no dzimšanas Betlēmes
stallītī līdz viņa nāvei uz krusta un augšāmcelšanās dienai, Jēzus sevī
iemiesoja Svētības. Viņā tika piepildīti visi Dieva valstības solījumi.
Sludinot
Svētības, Jēzus mūs aicina sekot viņam un ceļot kopā ar viņu pa mīlestības ceļu,
kas vienīgais ved uz mūžīgo dzīvi. Tas nav viegls ceļš, tomēr Kungs nodrošina
mums savu žēlastību un nekad mūs nepamet vienus. Dzīves laikā mēs sastopam ļoti
daudzus izaicinājumus: nabadzību, bēdas, pazemojumus, cīņu par taisnību,
vajāšanas, grūtības ikdienišķās sarunās, piepūli, lai paliktu
uzticīgi savam aicinājumam uz svētumu, un daudzus citus. Bet, ja mēs atveram
durvis Jēzum un ļaujam viņam būt daļai no mūsu dzīves, ja mēs ar viņu dalāmies
savos priekos un bēdās, tad mēs baudīsim mieru un prieku, ko sniegt var vienīgi
Dievs, kurš ir bezgalīgā mīlestība.
Jēzus
Svētības mums sniedz revolucionāru jaunumu, pretēju modeli tam, kādu parasti
piedāvā mediji un kā uzskata vairākums. Pasaulīgajai mentalitātei liekas
muļķība tas, ka Dievs kļuva viens no mums un nomira uz krusta! Saskaņā ar šīs
pasaules loģiku tie, kurus Jēzus sauc par svētīgiem, tiek uzskatīti par
zaudētajiem un vājiem. Savukārt tiek cildināta uzvara par katru cenu, bagātība,
varas augstprātība un pašapliecināšanās uz citu rēķina.
Jēzus
aicina mūs, dārgie jaunieši, nopietni uztvert viņa skatījumu uz dzīvi un
izvēlēties to ceļu, pa kuru vēlamies iet, lai sasniegtu patieso prieku. Tas ir liels
ticības izaicinājums. Jēzus nebaidījās jautāt saviem mācekļiem, vai viņi
patiesi grib sekot viņam vai arī viņi labāk izvēlas citu ceļu (sal. Jņ 6, 67). Sīmanis Pēteris drosmīgi
atbildēja: „Kungs, pie kā lai mēs ejam? Tev ir mūžīgās dzīves vārdi” (Jņ 6, 68). Ja arī jūs gribat teikt Jēzum
„jā”, jūsu dzīves kļūs jēgpilnas un auglīgas.
2.
Drosme būt laimīgam
Ko
nozīmē būt „svētītam” (grieķu valodā makarioi)?
Būt svētītam nozīmē būt laimīgam. Es jums jautāju: „Vai jūs tiešām gribat būt
laimīgi?” Laikā, kad mēs nemitīgi tiekam kārdināti ar veltīgām un
tukšām laimes ilūzijām, mēs riskējam samierināties ar mazumu un „domāt šauri”,
kad tiek runāts par dzīves jēgu. Tā vietā domājiet par ielām lietām! Atveriet
savas sirdis! Kā reiz sacīja svētīgais Pjērs Džordžio Frassati (Pier Giorgio Frassati): „Dzīvot bez
ticības, bez mantojuma, ko aizstāvēt, zaudēt nemitīgā patiesības aizstāvēšanas
cīnā: tā nav dzīvošana, bet gan eksistēšana. Mēs
nekad nedrīkstam vienkārši eksistēt, bet mums patiesi jādzīvo”(vēstule I. Bonini, 1925. gada 27.
februārī). Pjēra Džordžio Frassati beatifikācijas dienā (1990. gada 20. maijā)
Jānis Pāvils II savā sprediķī viņu nosauca par „Svētību vīru” (AAS 82 [1990], 1918).
Ja jūs esat
patiesi ieskatīsieties savu siržu dziļākajās ilgās,
jūs atklāsiet, ka jūsos mājo neremdināmas slāpes pēc prieka, un tas ļaus jums
atmaskot un noraidīt „zemo cenu” piedāvājumus un pieejas, kas jūs ielenc. Ja
mēs tiecamies vienīgi pēc panākumiem, baudas un īpašumiem un tos pārvēršam par
saviem elkiem, mēs piedzīvosim uzmundrinošus mirkļus, iluzioru gandarījuma
sajūtu, bet gala rezultātā mēs kļūsim paverdzināti, vienmēr neapmierināti,
vienmēr vēlēsimies vairāk. Ir skumji redzēt jaunieti, kuram „ir viss”, bet viņš
vājš.
Svētais
Jānis, rakstot jauniešiem, sacīja: „Jūs esat stipri, un Dieva valstība mājo
jūsos, un jūs esat uzvarējuši ļauno” (1
Jņ 2, 14). Jaunieši, kuri izvēlas Kristu ir stipri: viņus uztur viņa vārds
un viņiem nav vajadzības „piebāzt” sevi ar citām lietām! Esiet drosmīgi peldēt
pret straumi. Esiet drosmīgi būt patiies laimīgi! Sakiet „nē” gaistošajai,
virspusējai un „atkritumu” kultūrai,
kas uzskata, ka jūs nespējat uzņemties atbildību un stāties pretī dzīves lielajiem
izaicinājumiem!
3.
Svētīgi garā nabadzīgie…
Pirmā
svētība, nākamo Pasaules Jauniešu Dienu tēma, sauc garā nabadzīgos par laimīgiem jo viņiem pieder debesu valstība.
Laikā, kad tik daudzi cilvēki ciešs ekonomiskās krīzes dēļ, varētu likties
savādi saistīt nabadzību ar laimi. Kādā veidā mēs varam uzskatīt nabadzību par
svētību?
Sākumā
sapratīsim, ko nozmīmē būt „garā
nabadzīgam”. Kad Dieva Dēla kļuva cilvēks, viņš izvēlējās nabadzības un
sevis iztukšošanas ceļu. Kā savā vēstulē filipiešiem ir teicis svētais Pāvils: „Lai jūsos ir
tas pats prāts, kas bija Kristū Jēzū, kurš, būdams Dieva veidā, neuzskatīja par
ieguvumu būt līdzīgs Dievam, bet sevi iztukšoja, pieņemdams kalpa veidu,
kļūdams līdzīgs cilvēkam” (2:5-7). Jēzus ir Dievs, kurš atsakās no savas
godības. Šeit mēs saskatām Dieva izvēli būt nabagam:
„viņš bija bagāts un tomēr kļuva nabags, lai caur savu nabadzību darītu mūs bagātus”
(sal. 2 Kor 8, 9). Šis ir noslēpums,
ko mēs apdomājam, kad redzam Dieva Dēlu guļam silītē, un vēlāk uz krusta, kur
viņa sevis iztukšošana sasniedz kulmināciju.
Grieķu
valodā īpašības vārdam ptochÓs (nabadzīgs)
nav vienīgi materiāla nozīme. Tas nozīmē „ubags” un tas ir jāuzlūko saistībā ar
ebreju jēdzienu anawim, kas nozīmē
„Dieva ubagi”. Tas aicina uz pazemību, savu ierobežojumu apzināšanos un
eksistencionālu nabadzību. Anawim cer
uz Dievu, un viņi zina, ka viņi var uz viņu paļauties.
Kā to skaidri
redzēja Svētā Terēze no Bērna Jēzus, ka caur savu Iemiesošanos Jēzus ienāca
mūsu vidū kā nabags, kuram jālūdz mūsu mīlestības. Katoliskās Baznīcas katehismā lasām, ka cilvēks ir „Dieva nabags”
(Nr. 2559) un ka lūgšanā sastopas Dieva slāpes ar mūsējām (Nr. 2560).
Svētais
Francisks no Asīzes lieliski izprata garā nabadzīgo svētības noslēpumu. Tik
tiešām, kad Jēzus viņu uzrunāja caur lepras slimnieku un no krucifiksa, Francisks
atpazina gan Dieva diženumu, gan savu niecību. Šajā lūgšanā nabaga Asīzes vīrs
pavadīja vairākas stundas, jautājot Kungam: „Kas tu esi? Kas esmu es?” Viņš
atteicās no pārpilnas un bezrūpīgas dzīves, lai salaulātos ar „nabadzību”, lai
tādējādi varētu līdzinātieis Jēzum un sekot katram Evaņģēlija burtam. Francisks
dzīvoja līdzinoties Kristum viņa
nabadzībā un mīlestībā pret nabagiem –
viņam šīs divas lietas bija nedalāmas – glužī kā divas monētas puses.
Jūs man varētu
jautāt: „Ko mēs varam darīt, īpaši, lai padarītu garā nabadzību par dzīvesveidu, par reālu mūsu pašu eksistences
sastāvdaļu?” Es atbildēšu, monot trīs lietas.
Vispirms
centieties būt brīvi attiecībā uz materiālajām lietām. Kungs
mūs aicina uz evaņģēlisku dzīvesveidu, ko iezīmē atturība, atteikšanās no
patēriņa sabiedrības ražas ievākšanas. Tas nozīmē rūpēties par būtisko un mācīties darīt bez visām
nevajadzīgajām ekstrām, kas mūs ielenc. Distancēties no īpašnieciskuma, naudas elkdievības un citām
izšķērdībām. Liksim Jēzu pirmajā vietā. Viņš var mūs
atbrīvot no elkiem, kas mūs paverdzina. Paļaujieties uz Dievu, dārgie jaunieši!
Viņš mūs pazīst un mīl, un nekad par mums neaizmirst. Gluži kā viņš rūpējas par
lauka lilijām (sal. Mt 6, 28), tā
viņš arī rūpējas, lai mums nekā netrūktu. Lai pārvarētu ekonomisko krīzi, mums
jābūt gataviem mainīt savu dzīvesveidu un izvairīties no tik daudzām
izšķērdībām. Tieši tāpat kā mums ir vajadzīga drosme būt laimīgiem, mums tā ir
arī vajadzīga, lai dzīvotu vienkārši.
Otrkārt, ja
mēs vēlamies izdzīvot šo Svētību savās dzīvēs, mums
visiem ir jāizmaina veids, kā mēs
uzlūkojam nabagu. Mums par viņiem ir jārūpējas un jābūt iejūtīgiem pret
viņu garīgajām un materiālajām vajadzībām. Jums, jaunieši, es īpaši uzticu
uzdevumu atjaunot cilvēku kultūrā solidaritāti. Saskaroties ar seniem un
jauniem nabadzības veidiem – bezdarbu, migrāciju un dažāda veida atkarībām –
mums ir pienākums būt možiem un rūpīgiem, izvaioties no kārdinājuma palikt
vienaldzīgiem. Mums ir jāatceras visus tos, kuri jūtas nemīlēti, kuriem nav
cerības uz nākotni un kuri ir ļāvušies mazdūšībai, ir vīlušies vai nobijušies. Mums
ir jāiemācās būt ar nabagiem un nevis tikai ļauties skaistām runām par viņiem!
Iesim viņus satikt, ieskatīties viņu acīs un ieklausīties viņos. Nabagi mums ir
konkrēta iespēja sastapt pašu Kristu un apieskarties viņa cietošajai miesai.
Tomēr
– un šis ir trešais punkts – nabagi nav tikai cilvēki, kuriem mēs varam kaut ko
sniegt. Viņiem ir daudz, ko sniegt un
mācīt mums. Mēs daudz esam mācījušies no nabagu gudrības! Padomājiet par
to: XVIII gadsimta svētais Benedikts Jāzeps Labre (Benedetto Giuseppe Labré), kurš
dzīvoja no žēlsirdības dāvanām, ko saņēma Romas ielās, kļuva par garīgo
vadītāju visu kārtu cilvēkiem, ieskaitot muižniekus un prelātus. Nabagi ir mūsu
skolotāji pavisam redzamā veidā. Viņi mums atklāj, ka cilvēka vērtību nenosaka
īpašumu skaits vai cik daudz naudas viņam ir bankā. Nabadzīga persona, persona,
kurai trūkst materiālu īpašumu, vienmēr saglabā savu cieņu. Nabagi mums daudz
var iemācīt par pazemību un paļāvību uz Dievu. Līdzībā par farizeju un
muitnieku (sal. Lk 18, 9 – 14), Jēzus
norāda muitnieku kā paraugu viņa pazemības un sevis kā grēcinieka atzīšanas
dēļ. Atraitne, kura atdeva savus divus pēdējos grašus svētnīcas upurlādē, ir kā
to devības paraugs, kuriem nav nekā, bet tie tomēr atdot visu, kas tiem pieder
(Lk 21, 1 – 4).
4.
… jo viņiem pieder debesu valstība
Jēzus
Evaņģēlija centrālā tēma ir Dieva valstība. Jēzus ir Dieva valstība personā;
viņš ir Emanuēls, Dievs-ar-mums. Un cilvēka sirdī ir valstība, Dieva
suverenitāte, kas iesakņojas un aug. Vlastība vienlaicīgi ir gan dāvana, gan
solījums. Tā jau mums ir dāvāta Jēzū, bet tomēr tai jāatklājas pilībā. Tāpēc
mēs ikdienas lūdzam Tēvu: „Lai atnāk tava valtsība”.
Starp
nabadzību un evaņģelizāciju pastāv cieša saikne, tāpat kā starp pagājušo
Pasaules Jauniešu Dienu tēmu – „Tāpēc ejiet un māciet visas tautas” (Mt 28,
19) – un šī gada tēmu: „Svētīgi garā nabadzīgie, jo viņiem pieder
debesu valstība” (Mt 5, 3). Kungs vēlas nabadzīgu Baznīcu, kas
evaņģelizē nabagus. Kad Jēzus sūtīja misijā savus apustuļus, viņš tiem sacīja:
„Neņemit ne zeltu, ne sudrabu, ne naudu savās jostās, ne arī ceļa somu, ne
sandales, ne citas lietas; jo strādnieks ir savas algas cienīgs” (Mt 10, 9 – 10). Evaņģēliskā nabadzība ir
pamatprasība Dieva valstības izplatīšanai. Visskaistākā un spontānākā prieka
izpausme, ko esmu redzējis savas dzīves laikā, bija nabagam, kuram maz kas
piederēja. Mūsdienās evaņģelizācija var pastāvēt tikai kā lipīga prieka
rezultāts.
Mēs
redzējām, ka garā nabadzīgo Svētība veido mūsu attiecības ar Dievu, ar
materiālajiem labumiem un ar nabagiem. Sekojot Jēzus piemēram un vārdiem, mēs
saprotam, cik daudz mums ir nepieciešams, lai mēs mainītos, lai loģika būt vairāk dominētu pār iegūt vairāk! Svētie var mums palīdzēt labāk saprast Svētību dziļo
nozīmi. Tā Jāņa Pāvila II kanonizācija, ko svinēsim Lieldienu II svētdienā, būs
notikums, kas piepildīs mūsu sirdis ar prieku. Viņš būs lielisks Pasaules
Jauniešu Dienu aizbildnis, kuras viņš atklāja un vienmēr atbalstīja, un svēto
sadraudzībā viņš turpinās būt jūsu visu tēvs un draugs.
Šajā
aprīlī būs trīsdesmitā gadadiena, kopš Pestīšanas Jubilejas krusts ir uzticēts
jauniešiem. Šis Jāņa Pāvila II simboliskais akts bija sākums milzīgam jauniešu
svētceļojumam, kas kopš tā laika ir šķērsojis piecus kontinentus. Daudzu
atmiņās palikuši pāvesta vārdi, ko viņš teica 1984, gada Lieldienu svētdienā,
ievadot šo žestu: „Dārgie jaunieši, noslēdzot Svēto Gadu, es uzticu jums šī
Jubilejas gada zīmi: Kristus krustu! Nesiet to pa visu pasauli kā zīmi Kunga
Jēzus mīlestībai pret cilvēci un sludiniet ikvienam, ka vienīgi Kristū, kurš
nomira un augšāmcēlās no mirušajiem, var atrast pestīšanu un grēku piedošanu”.
Dārgie draugi,
Magnificat, garā nabadzīgās Marijas
dziedājums, ir arī dziesma ikvienam, kurš dzīvo saskaņā ar Svētībām.
Evaņģēlija prieks rodas sirdī, kas savā nabadzībā, priecājas un apbrīno Dieva
darbus, līdzīgi kā Jaunava Marija, kuru „svētīgu” teiks visas paaudzes (sal. Lk 1, 48). Lai Marija, nabagu māte un
jaunās evaņģelizācijas Zvaigzne palīdz mums izdzīvot Evaņgēliju, iemiesot savā
dzīvē Svētības un vienmēr drosmīgi būt laimīgiem.
Vatikānā,
2014. gada 21. janvārī,
svētās
Agneses, jaunavas un mocekles, piemiņas dienā