PĀVESTA
FRANCISKA VĒSTĪJUMS 2014. GADA GAVĒNĪ
„Viņš kļuva nabags,
lai mēs viņa nabadzībā
kļūtu bagāti” (sal. 2 Kor 8, 9)
Dārgie
brāļi un māsas,
Lielā gavēņa ietvarā gribu jums sniegt dažas pārdomas,
kas varētu noderēt personīgajā un kopīgajā atgriešanās ceļā. Tās ir smeltas no
Svētā Pāvila vārdiem: „Jūs pazīstat mūsu Kunga Jēzus Kristus žēlastības dāvanu.
Viņš, būdams bagāts, jūsu dēļ kļuva nabags, lai jūs viņa nabadzībā kļūtu bagāti.”
(2 Kor 8, 9) Apustulis vēršas pie
Korintas kristiešiem, lai viņus iedrošinātu būt nesavtīgiem pret Jeruzalemes
ticīgajiem, kuri atradās trūkumā. Ko šie Svētā Pāvila vārdi atklāj mums –
šodienas kristiešiem? Ko šodien mums nozīmē šis pamudinājums uz nabadzību, uz
nabadzīgu dzīvi evaņģēliskā nozīmē?
Kristus žēlastība
Vispirms šie vārdi
mums atklāj, kāds ir Dieva rīcības veids. Dievs sevi atklāj nevis caur šīs
pasaules varenību un bagātību, bet caur vājumu un nabadzību: “Viņš, būdams bagāts, jūsu dēļ kļuva nabags…
.” Kristus, Dieva mūžīgais Dēls, kurš ir vienlīdzīgs ar Tēvu varenībā un
godībā, kļuva nabags; Viņš nokāpa mūsu vidū, kļuva tuvs katram no mums, atteicās
no sevis, “iztukšoja” sevi, lai visā kļūtu mums līdzīgs (sal. Fil 2, 7; Ebr 4, 15). Cik liels ir Dieva Iemiesošanās noslēpums! Tā visa
pamatā ir dievišķā mīlestība, kas ir žēlastība. Šī mīlestība ir nesavtīga. Tā
vēlas būt līdzās un nebaidās sevi dāvāt, upurēt sevi savu mīļoto radību labā.
Būt žēlsirdīgam, mīlēt nozīmē pilnībā visā dalīties mīļotā liktenī. Mīlestība
dara līdzīgus, tā panāk vienlīdzību, nojauc mūrus un attālumus. Tieši to Dievs
paveica mūsu labā. Patiesi Jēzus „strādāja ar cilvēka rokām, domāja ar cilvēka
prātu, rīkojās ar cilvēka gribu, mīlēja ar cilvēka sirdi. Piedzimis no Jaunavas
Marijas, Viņš patiesi kļuva viens no mums, līdzīgs mums visā, izņemot grēku” (Vatikāna II Ekumeniskais Koncils,
Pastorālā konstitūcija Gaudium et Spes, 22).
Jēzus kļuva nabags
nevis pašas nabadzības dēļ, bet – saka Svētais Pāvils – lai “jūs viņa nabadzībā kļūtu bagāti”. Te nav
runa ne par vārdu spēli, ne saukli! Tieši pretēji, runa ir par Dieva loģikas
sintēzi, par mīlestības, Iemiesošanās un Krusta loģiku. Dievs nepieļāva, ka
pestīšana nokristu pie mums no augšas kā nabaga dāvana, ko kāds, apžēlodamies,
dotu no savas pārpilnības. Kristus mīlestība nav tāda! Jēzus kāpj Jordānas
ūdenī un liek, lai Jānis Kristītājs Viņu kristī nevis lai gandarītu vai tādēļ,
ka Viņam būtu vajadzīga atgriešanās; Viņš to dara tāpēc, lai būtu cilvēku vidū
– to vidū, kuriem vajadzīga piedošana; lai būtu mūsu, kas esam grēcinieki,
vidū, un lai uzņemtos uz sevis mūsu grēkus. Tas ir ceļš, ko Viņš izvēlējās, lai
mūs mierinātu, lai mūs glābtu, lai mūs atbrīvotu no mūsu nožēlojamības. Mūs
aizkustina Apustuļa teiktais par to, ka mēs tikām atbrīvoti nevis pateicoties
Kristus bagātībai, bet Viņa nabadzībā.
Tomēr Svētajam Pāvilam ir labi zināma “visiem par mantinieku” (Ebr 1, 2) ieceltā “Kristus neizdibināmā
bagātība” (Ef 3, 8).
Tātad, kas ir šī
nabadzība, pateicoties kurai Jēzus mūs atbrīvo un dara bagātus? Tas ir veids,
kādā Viņš mūs mīl, kļūst mums tuvs – kā Labais Samarietis, kurš pienāk pie ceļa
malā pusdzīva atstātā cilvēka (sal. Lk
10, 25 un sek.). Mūsu patiesās brīvības, patiesās pestīšanas un patiesās laimes
avots ir Viņa līdzjūtīgā, maigā un solidārā mīlestība. Kristus nabadzība, kas
mūs bagātina, ir Viņa cilvēktapšana, mūsu vājību un mūsu grēku uzņemšanās uz
sevis, ar mērķi dāvāt mums Dieva bezgalīgo žēlsirdību. Kristus nabadzība ir
vislielākā bagātība: Jēzus ir bagāts ar savu neierobežoto paļāvību uz Tēvu, ar
to, ka katru mirkli var uz Viņu paļauties, un ar to, ka vienmēr meklē tikai
Viņa gribu un Viņa godu. Viņš ir tikpat bagāts, cik bagāts ir bērns, kurš jūtas
mīlēts, un kurš mīl savus vecākus un ne mirkli nešaubās par viņu mīlestību un
maigumu. Jēzus bagātība ir tā, ka Viņš ir Dēls;
Viņa īpašās attiecības ar Tēvu ir šī nabadzīgā Mesijas augstākā prerogatīva.
Kad Jēzus aicina mūs nest Viņa “nastu, kas ir viegla”, Viņš aicina mūs
bagātināties šajā “bagātajā nabadzībā” un šajā “nabadzīgajā bagātībā”, kas
pieder Viņam, dalīties ar Viņu Viņa Garā, kas ir dēlu un brāļu Gars, un kļūt
par dēliem Dēlā, par brāļiem Pirmdzimtajā brālī (sal. Rom 8, 29).
Ir sacīts, ka vienīgās īstās skumjas ir skumjas par to,
ka neesam svēti (L. Bluā); arī mēs
varētu teikt, ka vienīgā īstā nabadzība ir tā, ka nedzīvojam kā Dieva bērni un
Kristus brāļi.
Mūsu liecība
Mēs varētu domāt, ka
šis nabadzības “ceļš” bija tikai Jēzus ceļš, un ka mēs, kuri dzīvojam pēc Viņa,
varam izglābt pasauli ar piemērotiem cilvēciskiem līdzekļiem. Taču tas tā nav.
Katrā laikmetā un katrā vietā Dievs turpina glābt cilvēkus un pasauli, pateicoties Kristus nabadzībai, kurš
kļūst nabags sakramentos, savā vārdā un savā Baznīcā, kas ir nabagu tauta. Dieva
bagātība nevar mūs sasniegt caur mūsu bagātību, bet tā mūs vienmēr sasniedz
tikai caur mūsu nabadzību – Kristus Gara dzīvināto personīgo un kopienas
nabadzību.
Mēs,
kristieši,
sekojot sava Mācītāja paraugam, esam aicināti saredzēt savu brāļu
trūkumu, tam pieskarties, uzņemties to uz sevis un konkrēti darboties,
lai to mazinātu. Trūkums nav tas pats, kas nabadzība; trūkums ir tāda nabadzība,
kur trūkst paļāvības, solidaritātes un cerības. Mēs varam izšķirt trīs veidu trūkumu:
materiālais trūkums, morālais trūkums un garīgais trūkums. Materiālais trūkums ir tas trūkums, ko visi sauc par nabadzību, un kas
skar visus tos, kuri dzīvo apstākļos, kas nav cilvēka cienīgi – tos, kuru
pamattiesības tiek bradātas un kuriem trūkst pirmās nepieciešamības labumu, piem.,
pārtikas, ūdens, higiēnisko līdzekļu, darba, izaugsmes un kultūras attīstības
iespēju. Šī trūkuma priekšā Baznīca piedāvā savu palīdzību, savu diakonia, lai tādējādi atbildētu
cilvēces vajadzībām un koptu brūces, kas izkropļo tās vaigu. Nabagos un pamestajos
mēs saskatām Kristus vaigu; mīlot un palīdzot nabagiem, mēs mīlam un kalpojam
pašam Kristum. Mūsu pūliņi ir orientēti arī uz to, lai pieliktu punktu cilvēka
cieņas aizskaršanai pasaulē, diskriminācijām un ļaunprātīgām izmantošanām, kas
tik bieži ir likstu cēlonis. Kad vara, greznība un nauda kļūst par elkiem, tie
kļūst par prioritāti pār nepieciešamību pēc bagātību taisnīgas sadales. Tāpēc
ir nepieciešams, lai mūsu sirdsapziņas atgrieztos pie taisnīguma, vienlīdzības,
pieticības un dalīšanās.
Ne mazāka problēma
ir morālais trūkums, kas pastāv tanī,
ka cilvēks kļūst par netikuma un grēka vergu. Cik daudz ģimeņu dzīvo bailēs, jo
kāds no ģimenes locekļiem – bieži vien tie ir jaunieši – ir atkarīgs no
alkohola, narkotikām, azartspēlēm, pornogrāfijas! Cik daudz cilvēku ir
pazaudējuši dzīves jēgu, nākotnes perspektīvas un jebkādu cerību! Un cik daudz
cilvēku ir spiesti dzīvot šo likstu varā netaisnīgu sociālo apstākļu dēļ, darba
trūkuma dēļ, kas tiem atņem maizes pelnītāja cieņu, vai tāpēc, ka trūkst vienlīdzīgu
tiesību saņemt izglītību un veselības aprūpi. Šajos gadījumos morālo trūkumu var
droši uzskatīt par pašnāvības sākumu. Šis trūkuma veids, kas ir arī ekonomiskā
sabrukuma iemesls, vienmēr saistās ar garīgo
trūkumu, kas skar mūs tad, kad attālināmies no Dieva un noraidām Viņa
mīlestību. Ja uzskatām, ka mums nav vajadzīgs Dievs, kurš caur Kristu sniedz
mums savu roku, jo domājam, ka pietiek pašiem ar sevi, tad mēs nostājamies uz neveiksmes
ceļa. Vienīgi Dievs var mūs patiesi izglābt un atbrīvot.
Īstā pretinde
garīgajam trūkumam ir Evaņģēlijs: kristietis ir aicināts visās vietās sludināt
šo brīvības vēsti. Lai kurp mēs ietu, mēs esam aicināti sludināt, ka par
padarīto ļaunumu var saņemt piedošanu, ka Dievs ir lielāks par mūsu grēku un vienmēr
nesavtīgi mūs mīl, un ka mēs esam radīti vienotībai un mūžīgajai dzīvei. Kungs
aicina mūs būt par priecīgiem šīs žēlsirdības un cerības vēsts vēstnešiem. Tas
ir skaisti, ka varam piedzīvot prieku par to, ka izplatām šo labo vēsti, ka
dalāmies šajā dārgmantā, kas mums tika uzticēta, lai mierinātu salauztās sirdis
un dotu cerību tiem daudzajiem brāļiem un māsām, kuri ir ietīti tumsā. Runa ir
par to, lai mēs sekotu Jēzum un atdarinātu Viņu, kurš ar mīlestības pilnu sirdi
devās pie nabagiem un grēciniekiem kā gans pazudušo avju meklējumos. Vienoti ar
Viņu, mēs varam drosmīgi pavērt jaunus evaņģelizācijas un humānā progresa
ceļus.
Dārgie brāļi un
māsas, lai šajā Lielā gavēņa laikā visa Baznīca būtu gatava liecināt visiem,
kuri dzīvo materiālajā, morālajā un garīgajā trūkumā, Evaņģēlija vēsti, tas ir,
žēlsirdīgā Tēva, kurš Kristū ir gatavs apskaut katru personu, mīlestības vēsti.
Mēs to varēsim darīt tik lielā mērā, cik lielā būsim kļuvuši līdzīgi Kristum,
kurš kļuva nabags un bagātināja mūs savā nabadzībā. Lielais gavēnis ir
labvēlīgs laiks tam, lai mēs sevi iztukšotu; un būtu labi, ja mēs sev
pajautātu, no kā varam atteikties, lai palīdzētu citiem un savā nabadzībā citus
bagātinātu. Neaizmirsīsim, ka īsta nabadzība ir sāpīga: bez šīs gandares
dimensijas atraisīšanās maz ko dotu. Es neuzticos tādai labdarībai, kas neko
nemaksā un ir nesāpīga.
Lai Svētais Gars, pateicoties kuram “esam kā nabagi, bet
kas daudzus dara bagātus; kā tādi, kam nekā nav, bet kam ir viss” (2 Kor 6, 10), atbalsta mūsu labos
nodomus un vairo mūsos vērību un atbildību cilvēces ciešanu priekšā, lai tādā
veidā mēs kļūtu žēlsirdīgi un žēlsirdības sējēji. Līdz ar šo novēlējumu es
lūdzos, lai katrs ticīgais un katra ekleziālā kopiena auglīgi pavadītu šo Lielā
gavēņa laiku. Es lūdzu jūs lūgties arī par mani. Lai Kungs jūs svētī un lai
Vissvētākā Jaunava Marija jūs sargā!
Vatikānā, 2013. gada 26. decembrī,
diakona un pirmmocekļa svētā Stefana svētkos