v. e. bīskapa jāņa buļa uzruna
kunga augšāmcelšanās svinībās
Marija Magdalēna skrien pie Sīmaņa Pētera un otra mācekļa un tiem saka: ,,Kungs ir paņemts no kapa, un mēs nezinām, kur Viņš nolikts.” Vārdi ,,nezinām, kur Viņš nolikts” ievada mūs noslēpumā. Galilejas Kānā svētku vadītājs ,,nezināja”, no kurienes radās vīns. Samariete ,,nezināja”, kādu dāvanu Dievs sagatavojis cilvēkiem. Pēdējo vakariņu laikā Toms sacīja, ka ,,nezina, kurp Jēzus dodas.” Pie kapa Marija Magdalēna ,,nezināja”, ka viņas priekšā stāvošais cilvēks ir augšāmcēlies Jēzus.
Pagāna namā sv. Pēteris pasludina, ka ,,visi
pravieši liecina par to, ka ikviens, kas Viņam [Jēzum] tic, Viņa vārdā saņem
grēku atlaišanu.” (Apd 10,43) Pētera
un pārējo apustuļu liecība ir tās liecības iesākums, kādu arī šodien sniedz
Baznīca par Jēzu Kristu.
Jautājums, kā šo liecību par Kristus
augšāmcelšanos nodot mūsdienu neopagāniem. Toreiz apustuļi izgāja ielās un
sludināja Kristu. Šodien ļoti bieži šie neopagāni ir arī tie, kuri ik pa laikam
tomēr atnāk uz baznīcu, bet viņu ticība ir neattīstītā fāzē. Viņu ticība nav
tāda, lai šie cilvēki sirds degsmē sludinātu Jēzu citiem. Šodien Eiropa, var
teikt, stāv krustcelēs. Relatīvisms domāšanā un tam attiecīgs dzīvesveids atņem
cilvēkiem nākotnes perspektīvu. Daudzi ieticējuši moderniem saukļiem par
,,Dieva nāvi”, aizmirstot, ka šādas pārliecības par ,,Dieva nāvi” sekas
ir cilvēka nāve – garīga, morāla nāve, kas cilvēkam atņem cilvēcību.
Šodien Baznīcas ticība ir to ticība, kuri, sākot
ar apustuļiem, sludina, ka Kristus ir augšāmcēlies, un arī mēs reiz
augšāmcelsimies. Kā šo vēsti, šo patiesību nodot mūsdienu katolim, kurš Baznīcā
izturas kā supermārketā? Viņš grib, lai Baznīca, draudze sniegtu viņam
pakalpojumus kristībā, laulībā, bērēs utt. bez viņa personīgajiem pienākumiem.
Tā teikt, cilvēks atnāk nopirkt labu reliģisku ,,pakalpojumu”. Bet kā ir ar
ticību šī cilvēka dzīvē, ikdienā? Kā Lieldienu vēsti ,,aiznest” līdz viņa
sirdij, dvēselei?
Sv. Pāvils saka, lai meklējam ,,to, kas augšā, kur
mājo Kristus pie Dieva labās rokas.” (Kol
3,1) Bet
kā lai meklējam ,,to, kas augšā”, ja mūsu skatiens pievērsts zemei,
laicīgām lietām, rūpēm?
Stāsta, ka tad, kad sengrieķu rakstnieks un
domātājs Homērs zaudēja redzi, viņš atpazina cilvēkus, tiem pieskaroties. Bet
sv. evaņģēlists Jānis raksta, ka apustuļi sludina to, ko redzēja viņu acis un
kam viņi pieskārās. Sv. Toms tiek saukts par neticīgo Tomu, jo skaidri un gaiši
pasaka, ka neticēs Kristus augšāmcelšanai, kamēr pats savām rokām nepieskarsies
Jēzus brūcēm. Jēzus atgādina, ka ticība nav atkarīga no redzēšanas, bet
,,svētīgi tie, kuri neredzēja, bet ieticēja”. Mūsu dienu neticīgajiem
tomiem ir iespēja satikt augšāmcēlušo Kungu Baznīcā – Vissvētākajā Sakramentā.
Vakar pie Kristus kapa bija monstrancē izlikts
Vissvētākais Sakraments – klātesošs pats Dievs, Jēzus Kristus, bet turpat
stāvēja cilvēki: cits, pagriezis muguru, vēroja cilvēkus; cits aktīvi pļāpāja,
cits vispār nevērsa uzmanību Jēzus klātbūtnes faktam... Lūk, Dievs mūsu vidū ir
tik klusā, diskrētā un nemanāmā veidā, ka cilvēks, stāvot no Viņa rokas
stiepiena attālumā, Viņu neredz, nemana, nedzird. Var teikt, tas ir tāds garīgs
aklums, summēts ar zināšanu trūkumu.
Baznīca ir grēcinieku Baznīca, bet Baznīcā
grēcinieks var saņemt grēku atlaišanu, var pieskarties Jēzum sakramentos, jo,
piemēram, Komūnijā ne tikai pieskaramies Dievam, bet Dievs ienāk mūsos.
Priecāsimies par Kunga Augšāmcelšanos, jo šīs
svinības ļauj mums no jauna pamanīt Dieva lietas. Lai Lielās dienas prieks
modina cerību to sirdīs, kuri pagaidām šo cerību balsta tikai redzamajās
lietās! Āmen.
Rēzeknes – Aglonas diecēzes
bīskaps Jānis Bulis