latvijas bīskapu konferences atklātā vēstule
Par Latvijas nākotni domājot
Pēckara Eiropas
apvienošanās process neapšaubāmi ir nesis ieguvumus tajā iekļautajām tautām – tās ir
pārstājušas karot savā starpā un lielā mērā ir nojaukti naida un atsvešinātības
mūri starp mūžsenajiem pretiniekiem, dodot vietu konstruktīvai sadarbībai. Tomēr sākotnējais Eiropas apvienošanās projekts, kas bija balstīts ne
tikai uz ekonomisko sadarbību, bet arī uz kopīgām vērtībām, šobrīd ir nopietni apdraudēts. Eiropas
Savienība atrodas krustpunktā, tā šobrīd piedzīvo nopietnu identitātes krīzi,
nav vienprātības attiecībā uz to, kādas ir Eiropas integrācijas projekta
ilgtermiņa prioritātes. Ekonomiskā krīze, kas aizsākās 2008. gadā, ir vājinājusi
tajā ietilpstošo valstu savstarpējo uzticēšanos un izraisījusi nabadzības
līmeņa pieaugumu. Demogrāfiskie rādītāji gan Eiropā kopumā, gan arī Latvijā ir
traģiski.
Šai situācijā, kad nav
skaidra redzējuma attiecībā uz apvienotās Eiropas nākotnes vīziju, atsevišķām
interešu grupām ir daudz vieglāk ietekmēt tajā notiekošos procesus, piepildot
Eiropas identitātei tik svarīgos brīvības, demokrātijas un tolerances jēdzienus
ar sev vēlamu saturu, tos izskaidrojot veidā, kas draud pārvērsties par savu
pretstatu. Rodas iespaids, ka tas viss tiek darīts mērķtiecīgi, saskaņā ar
noteiktu plānu. Patēriņa sabiedrībā izpratne par seksualitāti ir strauji mainījusies
- tā arvien vairāk tika atrauta no cilvēka personas viengabalainības un
uzskatīta par vienkāršu baudas instrumentu. Pēc tam tiek pieprasīta viendzimuma
savienību legalizācija, piešķirot tām identiskas tiesības kā normālām ģimenēm.
Nākošais solis ir prasība, lai viendzimuma pāriem atļauj adoptēt bērnus. Paralēli
tam notiek seksualitātes dabiskās identitātes apstrīdēšanas process, ko veicina
tā saucamā gender ideoloģija, apgalvojot,
ka cilvēka dzimums ir sociāls veidojums, ko cilvēks pats var brīvi izvēlēties
un veidot. Tiek virzīts arī jautājums par eitanāzijas legalizāciju, tai skaitā
bērniem. Tie, kuri pretojas šo interešu grupu uzspiestajam viedoklim, tiek
izsludināti par cilvēku nīdējiem jeb homofobiem un demokrātijas pretiniekiem.
Visi šie procesi tiek virzīti ne jau uzreiz. Tas notiek pamazām.
Attiecīgās pārmaiņas likumdošanā sākumā ir ieviestas dažās dalībvalstīs, pēc
tam tiek mēģināts to panākt jau visas Eiropas mērogā, jo Eiropas Savienības
līmenī pastāv spēcīgi lobiji, kas ir ieinteresēti šo jautājumu virzīšanā. Eiropas
Parlamentā tiek pieņemtas atbilstošas rezolūcijas, kas nostiprina šāda veida
domāšanu un sagatavo augsni izmaiņām likumdošanā. Nesen bijām liecinieki tam,
ka notika balsojums par t.s. Estrelas un Lunačekas rezolūcijām, kas ir tipiski
piemēri šai procesā. Nākošais solis ir mēģinājums panākt atsevišķajās valstīs
likumdošanas izmaiņas, kuras bieži vien ir pretrunā gan ar tautas gribu, gan ar
tās tradīcijām. Vienlaicīgi tiek apgalvots, ka tā ir Eiropa, kas to pieprasa,
nevis attiecīgās interešu grupas. Ikviens šāds mēģinājums noved pie arvien
lielāka eiroskepticisma sabiedrībā, pie tā, ka gan politiķi, gan ES struktūras
zaudē tautas uzticību. Par dārgu cenu
iegūto brīvību mēģina, jaunas ideoloģijas vārdā, norobežot no izpratnes par to,
kas ir morāli labs un ļauns, mudinot to izmantot cilvēka tuvredzīgo iegribu
apmierināšanai. Ilgtermiņā tas kļūst postoši. Par to liecina narkotiku (arī
„spaisa”) lietošana, daudzie atkarīgie, kuriem vajadzīga palīdzība, arvien
lielākā ģimeņu nestabilitāte un demogrāfiskā situācija.
Šai situācijā Latvijas
Bīskapu konference pirms 24.maijā gaidāmajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām vēlas
vērsties pie ticīgās tautas un visiem labas gribas cilvēkiem un izskaidrot dažus principus, kuru ievērošanu
tā uzskata par būtiski svarīgu Latvijas nākotnei.
Valsts varas
galvenais pienākums ir rūpēties par visas sabiedrības kopējo labumu. Tas nav visas
sabiedrības indivīdu personīgo labumu matemātiska summa. Kopējais labums pieaug,
vienīgi apvienojot kopējas pūles. Tiesiskas un demokrātiskas valsts aicinājums ir
radīt brīvu pilsoņu sabiedrību, kas kopā nenogurstoši tiecas pēc visiem
paredzētā kopējā labuma. Viens no sabiedrības brieduma kritērijiem ir tas, cik lielā
mērā kopējais labums tajā tiek izmantots katra sabiedrības locekļa personības
pilnveidošanai. Tāpēc šeit ir jāuzsver, ka privātīpašums nav kaut kas absolūts – jā, tas apmierina cilvēka galvenās
vajadzības, bet tā uzdevums ir arī palīdzēt attīstīt un vairot kopējo labumu. Daudzskaitlīgā
iedzīvotāju
emigrācija liecina par to, ka šis princips pie mums Latvijā tiek īstenots ļoti
nepilnīgi.
Pilsoniskā sabiedrība veidojas un nostiprinās, pateicoties pareizi
sabalansētām indivīda un kopienas, kā arī sabiedrību veidojošo dažādo struktūru
attiecībām. Ikviens ir atbildīgs par to, kas viņam uzticēts savā līmenī –
atbilstoši Dieva dotajām spējām un talantiem. Katrai augstākstāvošajai varai ir
jāpalīdz zemākstāvošajiem, nodrošinot to tiesības nest atbildību par tiem
uzticēto darbu un bez objektīvas nepieciešamības neiejaucoties to
profesionālajā kompetencē. Subsidiaritātes
jeb rosmes principa ievērošana aizstāv un veicina personas radošo garu, stimulē indivīda iesaistīšanos un iedrošina viņu uzņemties
atbildību par savu ieguldījumu kopējā labuma vairošanā. Tas atbilst cilvēka
cieņai un pilnveido personību, jo pieprasa: no vienas puses – deleģēt citiem
autoritāti un atbildību; no otras – iesaistīties, pieņemt lēmumus un būt
atbildīgam, tas atbilst cilvēka cieņai.
Solidaritāte izgaismo
cilvēka dabai piemītošo sociālo virzību uz cilvēka cieņas un pamattiesību
vienlīdzību un cilvēku un tautu vienotību. Tā atklāj cilvēku savstarpējo atkarību un aicina uz pieņemšanas un
piedošanas gaisotni, lai būtu iespējama kopīga izaugsme. Solidaritāte atmodina
cilvēkos izpratni par to, ka viņi ir parādā sabiedrībai, kurā izauguši un izskolojušies.
Solidaritāte aicina dalīties. Tas nozīmē ne tikai dot, bet arī pieņemt. Solidaritāte
ir pretēja klajam individuālismam un no tā izrietošajai vienaldzībai.
Jānis Pāvils II, kurš 1993. gadā apmeklēja arī Latviju, neilgi
pirms savas nāves ir norādījis, ka lielākās briesmas, kas draud
austrumeiropiešiem, ir savas identitātes saduļķošana. Viņa skatījumā mūsu
reģiona tautu būtiskākais devums
mūsdienu apvienotās Eiropas izveidē ir savas identitātes nosargāšana. Tā
nav iedomājama bez patriotisma, kas nav nekas cits kā mīlestība uz visu to, kas
attiecas uz tēvzemi – tās vēsturi un tradīcijām, valodu un daiļradi, kā arī dzimtās
zemes dabu. Tautas kultūras un vēsturiskās identitātes saglabāšanā būtiska loma
ir vēstures un literatūras, īpaši to daiļdarbu, kas veido t.s. tautas kultūras
kodu, mācīšanai skolās.
Savukārt nacionālisms, kas atzīst tikai to, kas nāk par labu savai
tautai un neņem vērā citu cilvēku tiesības, apdraud vienotās Eiropas nākotni.
Īstens patriots, mīlot savu tēvzemi, vienlaicīgi atzīst arī to, ka visām citām
tautām ir tādas pašas tiesības. Tādējādi patriotisms kļūst par ceļu uz
harmonisku daudznacionālas sabiedrības attīstību. Latvijai, kura var lepoties
ar to, ka tai ir raksturīga gadsimtiem ilga daudzu konfesiju, kultūru un
tautību mierīga līdzāspastāvēšana un radoša mijiedarbība, ar to var dot savu
ieguldījumu vienotajai Eiropai. Vienlaicīgi mums priekšā ir izaicinājums ne
tikai saglabāt, bet arī attīstīt šīs tradīcijas. Pēdējo starptautisko notikumu
gaismā redzam, cik starpnacionālie jautājumi ir jutīgi un viegli manipulējami,
ātri kļūstot sprādzienbīstami un nesot
neparedzamas sekas. Patiesa integrācija ir iespējama vienīgi tad, ja citu
tautību pārstāvjiem ļauj saglabāt savu identitāti, vienlaicīgi padarot viņus
par Latvijas patriotiem. Ir svarīgi, lai katrs, kas ir Latvijas patriots un
vēlas strādāt tās labā, atrastu šeit savu vietu un justos kā mājās.
Skolas un visas izglītības
sistēmas uzdevums ir ne tikai dot izglītību, bet arī audzināt, sagatavojot jauno
paaudzi patstāvīgas dzīves uzsākšanai. Viens no galvenajiem rādītājiem, vai
cilvēks tam ir nobriedis, ir gatavība nodibināt ģimeni un radīt bērnus. Uz to
arī jābūt vērstai seksuālajai audzināšanai skolās. Ir svarīgi, lai skolēnam
sniegtā informācija viņu netraumētu, bet respektētu viņa vecumam raksturīgo
uztveri un neapsteigtu viņa attīstības posmus. Prioritāte ir sagatavot dzīvei
ģimenē, bet ir svarīgi arī parādīt pāragru dzimumattiecību postošo iedarbību uz
cilvēka personību un spēju vēlāk izveidot stabilu ģimeni. Šķirto laulību skaits
ar katru gadu palielinās, bet 70% Latvijas iedzīvotāju
kopdzīvi bez laulības uzskata par pieņemamu. Arvien aktuālāks kļūst jautājums
par audzināšanu seksuālās identitātes jomā. Par lielu apdraudējumu jaunam un
nenobriedušam cilvēkam kļūst jau minētā gender
ideoloģija, kas var ļoti viegli novest pie viņa identitātes „sašūpošanas”,
kas draud ar neparedzamām sekām visa mūža garumā. Bērnam un jaunietim visvairāk
ir nepieciešams nevis piedāvājums eksperimentēt ar savu seksuālo identitāti,
bet gan palīdzība viņam dabiski dotās identitātes izpratnē un nostiprināšanā.
Arvien lielāks sajukums šai sfērā liecina ne tikai par to, ka daba ir
piesārņota un arvien vairāk ietekmē cilvēka dabisko hormonālo sistēmu, bet
pirmām kārtām par to, ka Eiropā ir sākusi šķobīties līdzšinējā izpratne par
pašiem būtiskākajiem cilvēka un ģimenes identitātes jautājumiem.
Eiropas Savienības dibinātāju mērķis, kā to ir teicis Roberts
Šūmans, bija izveidot ne tikai ekonomisku vai aizsardzības aliansi, bet arī
kultūras kopienu. Runājot par Eiropas kultūras kopienu, ir svarīgi apzināties,
ka tieši kristīgās ticības izplatīšanās ir veicinājusi atsevišķu Eiropas tautu
veidošanos. Tikai tad, kad Izraēļa tautai dotā bibliskā Atklāsme ar tās
piepildījumu Jēzū Kristū nonāca līdz Eiropai un sāka mijiedarboties ar Senās
Grieķijas un Romas mantojumu, radās Rietumu civilizācija. Katrai Eiropas tautai ir sava kultūra, bet tām visām kopīga ir vērtību
sistēma, kas sakņojas Evaņģēlijā. Tieši pateicoties šīm kopējām
pamatvērtībām, Eiropa ir bijusi vienota, vienlaikus ļaujot attīstīties
nacionālo kultūru daudzveidībai. Šī sintēze arī ir pamatā tā sauktajam
eiropeiskumam.
Kā redzam, dievišķajai Atklāsmei ir bijusi izšķiroša loma mūsdienu
Eiropas tapšanā, tā ir ienesusi radikālu pārmaiņu attiecībā uz sabiedrības
pamatvērtību izpratni. Dievišķās atklāsmes centrā ir Derība, kas tiek noslēgta
starp cilvēku vai konkrētu tautu un Dievu. Līdz ar Derību tiek atzīta arī Dieva
atklāto desmit baušļu autoritāte jeb Likums, kurā ietverti desmit uzvedības
principi. Tie ir ikvienas cilvēku kopienas, tautas vai starptautiskās
sabiedrības pamatā, jo noslēpumainā veidā šie baušļi ir ierakstīti ikviena
cilvēka sirdī, tāpēc to sauc par dabisko likumu un tādējādi tas ir saistošs arī
tiem, kas Atklāsmi nepieņem. Vienā vai otrā veidā tas ir klātesošs arī ikvienā
no lielajām pasaules reliģijām. Katrs no šiem Dekaloga baušļiem aizsargā kādu
no cilvēku kopējās dzīves pamatvērtībām. Ikviens cilvēks spēj šo dabisko likumu
atklāt un ievērot (ja vien nav kādas ideoloģijas pārņemts un manipulēts). Tas
attiecas arī uz visu sabiedrību vai atsevišķām tās grupām. Ja valsts likumi
respektē šo dabisko likumu, tad tie veicina sabiedrības uzplaukumu. Tas nozīmē,
ka cilvēku iedibinātajiem likumiem ir robežas, kuras pārkāpjot notiek cilvēku
kopējās dzīves pamatvērtību erozija un izšķīdināts tiek tas, kas ir veidojis
mūsu eiropeisko identitāti. Tātad - demokrātisko
valstu parlamentu kompetencei ir robežas, kuras tie nedrīkst pārkāpt – to
pienākums ir respektēt Dieva un dabisko likumu.
Tad, kad Dievs vairs netiek uztverts kā objektīva realitāte, tiek noliegta
arī Viņa Atklāsme, un cilvēks pats sāk izlemt par to, kas ir labs un ļauns, arī
jautājumus par savu un ģimenes identitāti un sūtību. Tas noved arī pie tā, ka
ideoloģizētu apsvērumu dēļ tiek noraidīta patiesība par cilvēka dabu kā objektīvi
pastāvošu un dabisko likumu, kas ir ierakstīts cilvēka sirdī, aizstāta ar brīvi
veidotu un, piemērojoties apstākļiem, mainītu „domāšanas rezultātu”. Tas noved pie pilsonisko
tikumu zuduma sabiedrībā, un tad mēs vairs
nevaram runāt par patiesu tiesiskumu un demokrātiju. 20. gadsimtā tā rezultātā
tika piedzīvots divu totalitāru režīmu uzplaukums un īsts ļaunuma „izvirdums”.
Tuvojoties Eiropas Parlamenta vēlēšanām, Latvijas un Eiropas nākotnes vārdā Latvijas Bīskapu konference aicina politiķus nolikt malā partikulārās intereses un meklēt kopējo labumu, likumdošanas procesā respektējot Dekaloga un dabiskā likuma principus. Savukārt ikvienam balsstiesīgajam Latvijas pilsonim ir pienākums piedalīties vēlēšanās. Bīskapi aicina balsot par kandidātiem, kuri ir gatavi rūpēties par visas sabiedrības kopējo labumu, sargāt Latvijas identitāti un atbalstīt dabīgu ģimeni. Politiķim nebūs atcelt to, ko Dievs ir iedibinājis un ierakstījis cilvēka sirds dziļumos!