Lieldienu LAIKA VI SVĒTDIENA
- „Es jums atstāju mieru, es jums dodu savu mieru; ne tā kā pasaule dod, es jums dodu” (Jņ 14, 27). Par kāda veida mieru Jēzus runā šajā Evaņģēlija fragmentā? Viņš nerunā par ārējo mieru, kas pastāv tādēļ, ka nenotiek kari un konflikti starp dažāda veida cilvēkiem vai nācijām. Par šāda veida mieru Viņš runā arī citos gadījumos, piemēram, kad saka: „Svētīgi ir miera nesēji, jo viņi tiks saukti par Dieva dēliem.”
Šīsdienas Evaņģēlija fragmentā Viņš runā par cita
veida mieru – par iekšējo sirds mieru; personu, kura ir mierā pati ar sevi un
Dievu. Tas ir skaidri redzams no tā, ko Jēzus nekavējoties pievieno šajā Jāņa Evaņģēlija
fragmentā: „Lai jūsu sirdis neuztraucas un lai nebīstas!” Tas ir vissvarīgākais
miers. Bez šī miera nevar pastāvēt nekāds cita veida miers. Miljards netīru
ūdens pilienu nepadara okeānu tīru un miljards satrauktu siržu nepadara
cilvēci mierīgu.
Lai saprastu Kristus dotā miera nozīmi, mums ir jāieskatās Svētajos Rakstos. Bībelē „šalom” izsaka ko vairāk par vienkāršu kara un kārtības trūkumu. Tas norāda uz labklājību, atpūtu, noteiktību, panākumiem, godību. Raksti patiesībā runā par „Dieva mieru” (Flp 4, 7) un „miera Dievu” (Rom 15, 32). Miers nenozīmē tikai to, ko Dievs dod, bet arī to, kas Dievs ir. Vienā no savām himnām Baznīca Trīsvienību sauc par „miera okeānu”.
Tas mums palīdz saprast to, ka sirds miers, pēc kā mēs visi ilgojamies, nekad nevar būt pilnīgi un pastāvīgi iegūstams bez Dieva, ārpus Viņa. Savā darbā “Dievišķā komēdija” Dante Aligjēri visu šo apkopo šajā pantā, ko daudzi uzskata par skaistāko šajā darbā: „Mūsu miers ir Viņa gribā.”
Lai saprastu Kristus dotā miera nozīmi, mums ir jāieskatās Svētajos Rakstos. Bībelē „šalom” izsaka ko vairāk par vienkāršu kara un kārtības trūkumu. Tas norāda uz labklājību, atpūtu, noteiktību, panākumiem, godību. Raksti patiesībā runā par „Dieva mieru” (Flp 4, 7) un „miera Dievu” (Rom 15, 32). Miers nenozīmē tikai to, ko Dievs dod, bet arī to, kas Dievs ir. Vienā no savām himnām Baznīca Trīsvienību sauc par „miera okeānu”.
Tas mums palīdz saprast to, ka sirds miers, pēc kā mēs visi ilgojamies, nekad nevar būt pilnīgi un pastāvīgi iegūstams bez Dieva, ārpus Viņa. Savā darbā “Dievišķā komēdija” Dante Aligjēri visu šo apkopo šajā pantā, ko daudzi uzskata par skaistāko šajā darbā: „Mūsu miers ir Viņa gribā.”
Jēzus mums liek saprast, kas ir pretējs šim mieram
– uztraukums, trauksme, bailes: „Lai jūsu sirdis neuztraucas.” Viegli pateikt –
kāds varētu iebilst. Kā mēs tiekam galā ar trauksmi un nemieru, rūpēm, kas mūs
apgrūtina un neļauj baudīt mums mieru? Daži cilvēki sava temperamenta dēļ ir
vairāk satraukti nekā citi. Ja ir kādas briesmas, viņi “iziet ārpus rāmjiem”;
ja ir kādas grūtības, viņi tās palielina par 100%. Viss kļūst par iemeslu
trauksmei.
Evaņģēlijs neapsola, ka tiks novērstas visas šīs
problēmas. Zināmā mērā tās ir daļa no mūsu kā cilvēku –, kuri esam pakļauti par
mums daudz lielākiem spēkiem un briesmām – stāvokļa. Bet Evaņģēlijs norāda uz
kādu līdzekli. Nodaļa, no kuras ir ņemts Svētdienas Evaņģēlija fragments, sākas
ar vārdiem: „Lai jūsu sirdis nebīstas. Jūs ticat Dievam, ticiet arī man.” (Jņ 14, 1). Pretlīdzeklis ir uzticēšanās
Dievam.
Pēc II pasaules kara tika publicēta grāmata ar
nosaukumu “Pēdējās Vēstules no Staļingradas.” Tās bija Vācijas karavīru
vēstules, kuri gaidīja pēdējo Krievijas uzbrukumu Staļingradai, kurā visi tika
nogalināti. Vēstules tika aizgādātas ar pēdējo lidmašīnu, kura bija spējīga tās
izvest ārā no pilsētas. Vienā no vēstulēm, kas tika atrastas pēc kara beigām,
kāds jauns karavīrs rakstīja saviem vecākiem: „Es nebaidos no nāves. Mana
ticība man dod šo skaisto pārliecību.”
Tagad mēs zinām, ko Mises laikā mēs vēlam viens
otram miera sveiciena brīdī. Mēs viens otram vēlam labklājību, veselību, labas
attiecības ar Dievu, pašiem ar sevi un kaimiņu. Citiem vārdiem sakot, mēs viens
otram vēlam sirdi, kura ir pildīta ar „Kristus mieru, kas pārspēj visu
sapratni”.
Pāvesta nama sprediķotājs R. Kantalamessa, O.F.M. Cap.
- radieceze.lv
______________________________________________________________________
Copyright © 2013-2019 Romas katoļu Baznīcas Rēzeknes-Aglonas diecēze