Menu:














GAVĒŅA III SVĒTDIENA

Lūgums, kuru Jēzus izsaka sievietei no Samarijas - Iedod man padzerties” ( 4, 7) pauž Dieva iejūtību pret katru vīrieti un sievieti, un vēlmi mūsu sirdīs atdzīvināt ilgas pēc šīs dāvanas (sal. 4, 14). Šī Svētā Gara dāvana, kura kristiešus pārveido par patiesiem pielūdzējiem, dara mūs spējīgus lūgt Tēvu garā un patiesībā (sal. 4, 23). Vienīgi šis ūdens spēj remdēt slāpes pēc labsirdības, patiesības un skaistuma. Tikai šis ūdens, ko piedāvā un vēlas dot Dieva Dēls, var apūdeņot mūsu nemiera pilnos dvēseles tuksnešus (sal. Pāvesta emeritus Benedikta XVI Vēstījums 2011. gada Lielajā gavēnī).

Lai labāk saprastu lasījuma fragmenta no Izceļošanas grāmatas 17, 3-7 nozīmi, ir jāatsauc atmiņā notikumi, kas risinājās pirms tam. Dieva izredzētā tauta pēc izceļošanas no Ēģiptes, tuksnesī, piedzīvojot izsalkumu, sāka kurnēt pret Mozu un Āronu (sal. Izc 16, 2). Dievs, uzklausīdams Mozus lūgšanu, no debesīm lika krist maizei (sal. Izc 16, 4). Izsalkums tika remdēts, bet tagad radās jauns izaicinājums - dzeramā ūdens trūkums (sal. Izc 17, 1). Tā kā ūdens trūkuma dēļ tauta bija izslāpusi un kurnēja pret Mozu” (Izc 17, 2), viņš kārtējo reizi vērsās pēc palīdzības pie Dieva (sal. Izc 17, 4).

Šī tēma turpinās arī šīs dienas evaņģēlija fragmentā par samariešu sievietes tikšanos ar Jēzus pie akas (sal. 4, 5-42). Kaut arī aka, kas atradās Samarijas “sirdī” bija publiska vieta, kopīga gan vīriešiem, gan sievietēm, tomēr pastāvēja aizliegums abiem dzimuma pārstāvjiem uz to iet vienā un tajā pašā laikā. Sieviete no Samarijas uz turieni gāja pusdienlaikā, jo viņa, kurai bija bijuši pieci vīri, bet tagad tā dzīvoja ar kādu citu (sal. 4,16-18), gribēja izvairīties no saskarsmes ar citiem.  

Vīrietim publiskā vietā runāt ar sievieti, kuru neviens nepavada, bija bīstami, jo varēja rasties dažāda veida aizdomas. Jūdi samariešu sievietes uzskatīja par rituāli nešķīstām, un tāpēc tiem bija aizliegts dzert no jebkura trauka, kuru sieviete bija turējusi rokās. Mācekļi kārtējo reizi bija šokēti par Jēzus rīcību. Toties evaņģēlijā pieminētās sievietes nostāja ir bērnišķīga un vienkārša. Viņa ieklausījās Jēzus teiktajā, tam ieticēja, un, neuztraucoties, ka varētu kļūt par apsmiekla objektu, devās uz pilsētu, lai paziņotu priecīgo ziņu par Mesijas sastapšanu. Samariete ir piemērs atvērtībai, kādu Dievs sagaida no grēcinieka.

 

 
 

 

 

ight © 2013-2016 Romas katoļu Baznīcas Rēzeknes-Aglonas diecēze