LIELĀ PIEKTDIENA
Vecās derības laikā attiecības starp
Dievu un Viņa tautu ir raksturotas kā laulības derība: Dievs ir dievišķais
Līgavainis un Izraēlis – Viņa Līgava. Derība, kas tika noslēgta Sinaja kalnā,
tiek pielīdzināta laulības derībai starp līgavaini un līgavu. Izraēļa
pārkāpumi, pielūdzot zelta teļu un darot citas ar elkdievību saistītas lietas,
tika uzskatīti kā šīs laulības derības laušana (sal. Ez 16, 59). Dievs,
kas vienmēr ir uzticīgs dotajiem solījumiem, nepameta savu Līgavu, bet ar
praviešu starpniecību (sal. Jer 3, 20; Hos 2, 16) apsolīja tai
piedot un noslēgt jaunu laulības derību: „Es atjaunošu savu derību ar tevi, un
tu zināsi, ka es esmu Kungs.” (Ez 16, 62) Pateicoties jaunajai derībai,
Izraēlis un visas tautas ne tikai iegūs piedošanu, bet arī tiks ievesti mūžīgā
vienībā ar Dievu.
Jānis Kristītājs identificē Jēzu kā
Līgavaini (sal. Jņ 3, 28-30), Jaunava Marija lūdz Jēzum jauno pestīšanas
vīnu (sal. Jņ 2, 1-11). Jēzus publiskās dzīves trīs gadi ir kā nedēļu
garas kāzu svinības, tāpēc Viņa mācekļi, kuri tiek saukti par Līgavaiņa
vedējiem, šajā laikā negavē (sal. Mk 2, 19-20). Kāzu dienā – Lielajā
piektdienā – Jēzus, mirstot uz krusta, atjauno šo pagātnē lauzto derību ar savu
Līgavu.
Pirmajā laulībā Ieva tika radīta no
Ādama sāna. Jaunajā un mūžīgajā laulībā, jaunā Līgava-Baznīca tika radīta no
Jēzus sāna. Līdzīgi kā Ādams gulēja dziļā miegā, un Dievs no viņa sāna
izveidoja sievieti, tāpat arī Jēzus – jaunais Ādams (sal. 1 Kor 15, 45),
aizmieg dziļā nāves miegā, un no Viņa sāna izplūst asins un ūdens, kas ir
sākums un pamats Kristus laulībai ar Baznīcu. Uz krusta Baznīcai tika dotas
divas dāvanas: Svētā Gara dzīvinošais ūdens Kristības sakramentā un dzīvību
dodošās Jēzus Asinis Euharistijas sakramentā. Ievai no Ādama sāna tika dota
dabiskā dzīve, Baznīcai no Kristus sāna caur ūdeni un asinīm tika dota
pārdabiskā dzīve.
Jēzus un Viņa Līgavas kāzas ir
sākušās, bet tās nav noslēgušās. Laiku beigās mēs svinēsim Jēzus un Viņa
Līgavas mūžīgās kāzas. Pašlaik Jēzus savai Līgavai gatavo vietu. Viņš ir
Līgavainis, kas nāks negaidīti (sal. Mt 25, 1-13) un savus viesus
ievedīs mūžīgajā kāzu mielastā. Šie svētki ir Jēra kāzu mielasts (sal. Atkl 19,
6-9). Pašlaik Jēzus ir nesaraujami vienots ar Baznīcu Euharistijā.
______________________________________________________________________
Copyright © 2013-2019 Romas katoļu Baznīcas Rēzeknes-Aglonas diecēze