vissvētākās jaunavas marijas bezvainīgā ieņemšana
Marijas Bezvainīgā ieņemšana ir ticības dogma, kas ir netiešā veidā ir ietverta
Svētajos Rakstos, bet kuru skaidri un precīzi ir izteikusi Baznīca: „Mēs pasludinām un nosakām, ka
doktrīna, kas apgalvo, ka Svētlaimīgā Jaunava Marija kopš paša ieņemšanas brīža,
pateicoties īpašai Visvarenā Dieva žēlastībai un labvēlībai, cilvēces Pestītāja
Jēzus Kristus dēļ, it tikusi pasargāta no jebkāda pirmgrēka traipa, ir Dieva
atklāta doktrīna, tāpēc visiem ticīgajiem tai stingri un pastāvīgi ir jātic.” (Pijs
IX, bulla Ineffabilis Deus, 1854. g. 8.
decembrī) Lai saprastu šo ticības pateisību, ir jāņem vērā ciešā saistība starp
Svētajiem Rakstiem un Baznīcas dzīvo Tradīciju.
Svēto Rakstu lasījumos atrodam vienu no pavedieniem, kas norāda par Marijas
bezvainīgo ieņemšanu. Apmeklēšanas laikā erceņģelis Gabriels saka Marijai: „Esi sveicināta žēlastības pilnā”. (Lk 1, 28) Bieži ir sastopami dažādi tulkojumi, kas neprecīzi atklāj
dziļo nozīmi, kas ir ietverta šajos vārdos, kā piemēram: „Esi
sveicināta, izredzētā”. (Lk 1, 28) Vārds, kuru sv. Lūkass izmanto, lai aprakstītu Mariju ir “žēlastības pilnā” (κεχαριτωμένη).
Šis sengrieķu vārds izsaka žēlastības pilnību, kas ir pavisam pilnīga un
pastāvīga. „Bībeles valodā vārds “žēlastība” nozīmē īpašu dāvanu, kas
saskaņā ar Jauno Derību sakņojas paša Dieva trīsvienīgajā dzīvē, Dieva, kas ir
mīlestība. (sal. 1 Jņ 4, 8) Šīs mīlestības
auglis ir izredzētība, par kuru rakstīts vēstulē Efeziešiem. Dieva skatījumā šī
izredzētība ir mūžīgā vēlēšanās glābt cilvēku caur Kristus līdzdalību Viņa
dzīvē”. (2 Pt 1, 4) (sv. Jānis Pāvils II, Redemptoris Mater, 8) Tātad „Eņģeļa pasludinātās žēlastības
pilnība liecina par paša Dieva dāvanu. Apmeklēšanas laikā Elizabetes
pasludinātā Marijas ticība norāda uz to, kā Jaunava no Nācaretes atbildēja uz
šo dāvanu.” (sv. Jānis Pāvils II, Redemptoris Mater, 12). Tā kā šo
absolūti unikālo svētumu, kas Marijai ir dāvāts no pirmā ieņemšanas brīža, viņa
pilnībā saņem no Kristus, būdama izcilā veidā atpirkta sava Dēla nopelnu dēļ, (sal.
KBK, 492) uzskats, ka Marija bija
žēlastības pilna tikai no brīža, kad pie viņas atnāca eņģelis, ir aplams. Sv. Lūkass
varēja izmantot citu vārdu, lai parādītu, ka viņa bija žēlastības pilna tikai
kādu laika posmu, līdzīgi kā viņš to darīja aprakstot notikumus ar Stefanu, kas
bija „Dieva žēlastības un spēka pilns”, (πλήρης χάριτος)
(Apd 6, 8) brīdī pirms tika nomētāts
ar akmeņiem.
Nākamā norāde par Marija Bezvainīgo ieņemšanu ir saistībā ar Derības šķirstu.
Svēto rakstu pētnieki Mariju salīdzina ar jauno Derības šķirstu.
Līdzīgi kā Dievs Svētais Gars nāca pār Derības šķirstu un iemājoja tajā,
(sal. Izc 40, 34 -35) tā arī Viņš
apēnoja Mariju, viņā iemājoja un Marija klēpis kļuva par Dzīvā Dieva klātbūnes
vietu. (sal. Lk 1, 35) Šķirstā glabājās
divas akmens plāksnes, uz kurām bija Dieva dotie desmit baušļi, mannas gabaliņš
un Ārona spieķis. (sal. At 10, 3-5) Jaunavas
klēpī atradās Dzīvai Dieva Vārds – Dzīvā Maize, kas nākusi no Debesīm. (Lk 1, 35) Tas ceļoja uz Jūdas kalnu
pilsētu, lai paliktu Obēd-Edoma namā. (sal. 2
Sam 6, 1-11) Marija devās uz kalnu pilsētu Jūdejā, lai apciemotu savu
radinieci Elizabeti. (sal. Lk 1, 39) Karalis
Dāvids, ietērpts priestera efodā, šķirsta priekšā dejoja. (sal. 2 Sam 6, 14) Jānis Kristītājs, priestera
dēls, priecīgi sakustējās Elizabetes miesās Marija apciemojuma laikā. (sal. Lk 1,42) Dāvids šķirsta un Dieva priekšā
skaļi priecājās. (sal. 2 Sam 6, 15) Elizabete
skaļi priecājās Dieva, kas bija Marijas klēpī, klātbūtnes priekšā. (sal. Lk 1, 42) Dāvids jautāja: „Kā gan lai Kunga šķirts nāk pie manis.”(sal.
2 Sam 6, 9) Elizabete jautāja: „No kurienes man tas, ka mana Kunga
māte nāk pie manis.” (Lk 1, 43) Derības
šķirsts palika pie Obēd-Edoma trīs mēnešus. (sal. 2 Sam 6,11) Marija palika trīs mēnešus pie Elizabetes. (sal. Lk 1, 56) Pateicoties šķirstam Obēd -
Edoma māja tika svētīta. (sal. 2 Sam
6, 11) Vārds “svētīts” ir izmatots trīs reizes saistība ar Elizabetes apmeklējumu.
(sal. Lk 1, 39-45) Šķirsts atgriezās
savā vietā un palika Jeruzalemē, kur Dieva godība atklājās jaunuzbūvētajā
templī. (sal. 2 Sam 6, 12; 1 Ķēn 8, 9-11) Marija pēc Elizabetes
apmeklējuma, gadskārtēji apmeklēja Jeruzalemi. (sal. Lk 1, 56; 2,21-22) Dievs lika Ārona spieķim uzziedēt, lai
apstiprinātu augstā priestera autentiskumu. (Sal. Sk 17, 8) Dievs piecēla savu Dēlu no mirušajiem, lai apliecinātu,
ka viņš ir mūžīgais priesteris. (sal. Ebr
4, 14) Kad šķirts pārvietošanas rezultātā atstāja vissvētāko vietu, tas tika
apklāts ar zilu drānu. (sal. Sk 4,
4-6) Marijas parādīšanās laikā 1830. gadā svētajai Katrīnas Laburē, kā arī citās reizēs, viņa bija tērpta
zilā apmetnī. Sv. Jānis savos redzējumos redzēja derības šķirstu atrodamies debesīs.
(sal. Atkl 11,9) Tāpat viņš redzēja arī lielu zīmi pie debesīm -
saulē tērptu Sievieti. (sal. Atkl 12,
1) Dievmātes parādīšanās laikā 1531. gadā Gvadalupē (Meksikā), Huans Djego viņu redzēja
kā Saulē tērptu Sievieti.
Marija, kurā iemājoja pats Kungs, ir Sionas Meita, Derības šķirsts, vieta, kur mājo Kunga godība, Viņa ir Dieva mājoklis pie cilvēkiem (sal. KBK, 2676).
Ievietots: 10:39, 07.11.2016.
radieceze.lv