Menu:















vissvētākās jaunavas marijas bezvainīgā ieņemšana

Marijas Bezvainīgā ieņemšana ir ticības dogma, kas ir netiešā veidā ir ietverta Svētajos Rakstos, bet kuru skaidri un precīzi ir izteikusi Baznīca: Mēs pasludinām un nosakām, ka doktrīna, kas apgalvo, ka Svētlaimīgā Jaunava Marija kopš paša ieņemšanas brīža, pateicoties īpašai Visvarenā Dieva žēlastībai un labvēlībai, cilvēces Pestītāja Jēzus Kristus dēļ, it tikusi pasargāta no jebkāda pirmgrēka traipa, ir Dieva atklāta doktrīna, tāpēc visiem ticīgajiem tai stingri un pastāvīgi ir jātic.” (Pijs IX, bulla Ineffabilis Deus, 1854. g. 8. decembrī) Lai saprastu šo ticības pateisību, ir jāņem vērā ciešā saistība starp Svētajiem Rakstiem un Baznīcas dzīvo Tradīciju.

 

Svēto Rakstu lasījumos atrodam vienu no pavedieniem, kas norāda par Marijas bezvainīgo ieņemšanu. Apmeklēšanas laikā erceņģelis Gabriels saka Marijai: Esi sveicināta žēlastības pilnā”. (Lk 1, 28) Bieži ir sastopami dažādi tulkojumi, kas neprecīzi atklāj dziļo nozīmi, kas ir ietverta šajos vārdos, kā piemēram:Esi sveicināta, izredzētā”. (Lk 1, 28) Vārds, kuru sv. Lūkass izmanto, lai aprakstītu Mariju ir “žēlastības pilnā” (κεχαριτωμένη). Šis sengrieķu vārds izsaka žēlastības pilnību, kas ir pavisam pilnīga un pastāvīga. Bībeles valodā vārds “žēlastība” nozīmē īpašu dāvanu, kas saskaņā ar Jauno Derību sakņojas paša Dieva trīsvienīgajā dzīvē, Dieva, kas ir mīlestība. (sal. 1 Jņ 4, 8) Šīs mīlestības auglis ir izredzētība, par kuru rakstīts vēstulē Efeziešiem. Dieva skatījumā šī izredzētība ir mūžīgā vēlēšanās glābt cilvēku caur Kristus līdzdalību Viņa dzīvē”. (2 Pt 1, 4) (sv. Jānis Pāvils II, Redemptoris Mater, 8) Tātad Eņģeļa pasludinātās žēlastības pilnība liecina par paša Dieva dāvanu. Apmeklēšanas laikā Elizabetes pasludinātā Marijas ticība norāda uz to, kā Jaunava no Nācaretes atbildēja uz šo dāvanu.” (sv. Jānis Pāvils II, Redemptoris Mater, 12). Tā kā šo absolūti unikālo svētumu, kas Marijai ir dāvāts no pirmā ieņemšanas brīža, viņa pilnībā saņem no Kristus, būdama izcilā veidā atpirkta sava Dēla nopelnu dēļ, (sal. KBK, 492) uzskats, ka Marija bija žēlastības pilna tikai no brīža, kad pie viņas atnāca eņģelis, ir aplams. Sv. Lūkass varēja izmantot citu vārdu, lai parādītu, ka viņa bija žēlastības pilna tikai kādu laika posmu, līdzīgi kā viņš to darīja aprakstot notikumus ar Stefanu, kas bija Dieva žēlastības un spēka pilns”, (πλήρης χάριτος) (Apd 6, 8) brīdī pirms tika nomētāts ar akmeņiem.

 

Nākamā norāde par Marija Bezvainīgo ieņemšanu ir saistībā ar Derības šķirstu. Svēto rakstu pētnieki Mariju salīdzina ar jauno Derības šķirstu.

 

Līdzīgi kā Dievs Svētais Gars nāca pār Derības šķirstu un iemājoja tajā, (sal. Izc 40, 34 -35) tā arī Viņš apēnoja Mariju, viņā iemājoja un Marija klēpis kļuva par Dzīvā Dieva klātbūnes vietu. (sal. Lk 1, 35) Šķirstā glabājās divas akmens plāksnes, uz kurām bija Dieva dotie desmit baušļi, mannas gabaliņš un Ārona spieķis. (sal. At 10, 3-5) Jaunavas klēpī atradās Dzīvai Dieva Vārds – Dzīvā Maize, kas nākusi no Debesīm. (Lk 1, 35) Tas ceļoja uz Jūdas kalnu pilsētu, lai paliktu Obēd-Edoma namā. (sal. 2 Sam 6, 1-11) Marija devās uz kalnu pilsētu Jūdejā, lai apciemotu savu radinieci Elizabeti. (sal. Lk 1, 39) Karalis Dāvids, ietērpts priestera efodā, šķirsta priekšā dejoja. (sal. 2 Sam 6, 14) Jānis Kristītājs, priestera dēls, priecīgi sakustējās Elizabetes miesās Marija apciemojuma laikā. (sal. Lk 1,42) Dāvids šķirsta un Dieva priekšā skaļi priecājās. (sal. 2 Sam 6, 15) Elizabete skaļi priecājās Dieva, kas bija Marijas klēpī, klātbūtnes priekšā. (sal. Lk 1, 42) Dāvids jautāja:Kā gan lai Kunga šķirts nāk pie manis.”(sal. 2 Sam 6, 9) Elizabete jautāja:No kurienes man tas, ka mana Kunga māte nāk pie manis.” (Lk 1, 43) Derības šķirsts palika pie Obēd-Edoma trīs mēnešus. (sal. 2 Sam 6,11) Marija palika trīs mēnešus pie Elizabetes. (sal. Lk 1, 56) Pateicoties šķirstam Obēd - Edoma māja tika svētīta. (sal. 2 Sam 6, 11) Vārds “svētīts” ir izmatots trīs reizes saistība ar Elizabetes apmeklējumu. (sal. Lk 1, 39-45) Šķirsts atgriezās savā vietā un palika Jeruzalemē, kur Dieva godība atklājās jaunuzbūvētajā templī. (sal. 2 Sam 6, 12; 1 Ķēn 8, 9-11) Marija pēc Elizabetes apmeklējuma, gadskārtēji apmeklēja Jeruzalemi. (sal. Lk 1, 56; 2,21-22) Dievs lika Ārona spieķim uzziedēt, lai apstiprinātu augstā priestera autentiskumu. (Sal. Sk 17, 8) Dievs piecēla savu Dēlu no mirušajiem, lai apliecinātu, ka viņš ir mūžīgais priesteris. (sal. Ebr 4, 14) Kad šķirts pārvietošanas rezultātā atstāja vissvētāko vietu, tas tika apklāts ar zilu drānu. (sal. Sk 4, 4-6) Marijas parādīšanās laikā 1830. gadā svētajai Katrīnas Laburē, kā arī citās reizēs, viņa bija tērpta zilā apmetnī. Sv. Jānis savos redzējumos redzēja derības šķirstu atrodamies debesīs. (sal. Atkl 11,9) Tāpat  viņš redzēja arī lielu zīmi pie debesīm - saulē tērptu Sievieti. (sal. Atkl 12, 1) Dievmātes parādīšanās laikā 1531. gadā Gvadalupē (Meksikā), Huans Djego viņu redzēja kā Saulē tērptu Sievieti.

 

Marija, kurā iemājoja pats Kungs, ir Sionas Meita, Derības šķirsts, vieta, kur mājo Kunga godība, Viņa ir Dieva mājoklis pie cilvēkiem (sal. KBK, 2676).

    Ievietots: 10:39, 07.11.2016.                                                                                             radieceze.lv

Copyright © 2013-2016 Romas katoļu Baznīcas Rēzeknes-Aglonas diecēze